قاعدتاً پیشگیری بهتر از درمان است . برنامه غذایی سالم با پیروی از اصول هرم غذایی و نیز فعالیت بدنی منظم این اطمینان را به شما می دهند که کودک شما دچار اضافه وزن نخواهد شد . چنانچه کودکی دچار اضافه وزن است یعنی در نمودار رشد وزن او بالای صدک ۷۵ قرار دارد ، به پیشنهاد متخصصین، بهترین راه حل  حفظ وزن کنونی او است چراکه او در حال رشد است . بدین معنا که نباید رژیم کاهش وزن داشته باشد ، با حفظ وزن کنونی اش همان طور که قد می کشد و بلند تر می شود به تدریج به وزن نرمال نزدیک تر می شود . برای آگاهی از چگونگی دریافت برنامه غذایی سالم به منظور حفظ وزن کنونی کودک خود به یک متخصص تغذیه مراجعه نمایید و با وی مشورت کنید .

انجام فعالیت بدنی روزانه را در وی تشویق کنید

کودک خود را به انجام حداقل یک ساعت فعالیت بدنی مناسب روزانه تشویق کنید :

فعالیت بدنی را برای وی انتخاب کنید که می دانید از انجام آن لذت خواهد برد مثلاً او را به دوچرخه سواری ببرید و یا برای شنا کردن به استخر بروید .

به جای یک پیاده روی خسته کننده چطور است پیاده روی را با یک موضوع سرگرم کننده همراه کنید مثلاً به تماشای پرنده ها بروید .

او را تشویق کنید که به یک باشگاه ورزشی برود . به عنوان مثال باشگاه فوتبال یا بسکتبال در کودکانی که به بازی های گروهی علاقه دارند و یا  باشگاه ژیمناستیک .

تا حد امکان به جای استفاده از ماشین ، با کودکتان به پیاده  روی بروید .

در تابستان برای بازی با توپ به پارک یا فضاهای سبز بروید و محدودیت زمانی برای کارهایی مانند تماشای تلویزیون یا بازیهای کامپیوتری قائل شوید .

محافظه کارانه عمل کنید

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه حتی کودکان نیز می توانند  در مورد وزن خود حساس و نگران شوند . برخی کودکان اعتماد به نفس خود را از دست می دهند ؛ حتی برخی از آنها نشانه هایی از ابتلا به بیماری انورکسیا را نشان می دهند . پس از کنترل وزن به عنوان یک راه حل کلیدی استفاده نکنید . به هیچ عنوان ضرورت ندارد که کودک احساس گرسنگی و یا فقدان و محروم بودن از غذا را تجربه کند . بنابراین به جای تمرکز بر غذاهایی که او باید کمتر بخورد ، بر تمام غذاهایی که او می تواند بخورد تمرکز کنید . بهتر است از استفاده کلمه "رژیم" برای کودک جلوگیری کرده و کودک را به طور منظم و با فاصله های نزدیک وزن نکنید . خودتان سالم غذا بخورید و الگوی مثبتی برای فرزند خود باشید.