در سراسر دنیا چاقی و اضافه وزن در کودکان سنین دبستان رو به افزایش است . از آمریکا تا انگلستان ، چین تا آفریقای جنوبی و در بسیاری از کودکان چاقی کودکان هر دهه دو برابر می شود . به عنوان مثال در انگلستان  20% از کودکان ۶ ساله اضافه وزن دارند و ۱۰  %از آنها چاق هستند .

چاقی کودکان با سبک زندگی ،بی تحرکی، کاهش شرکت در فعالیت های ورزشی ، افزایش مصرف نوشیدنی ها و غذاهای چرب و شیرین مرتبط است . به عنوان نمونه ، کودکان در انگلستان نسبت به ۵۰ سال گذشته ، ۲۵برابر شیرینی جات و ۳۰ برابر نوشابه بیشتری مصرف می کنند . 

مصرف نوشابه ها، نوشیدنی های حاوی شکر  و فست فود ارتباط مستقیمی با چاقی دارد. در عین حال امروزه کودکان کمتر ورزش می کنند . تنها ۵% از کودکان مسیر مدرسه را پیاده طی می کنند  در حالیکه ۲۰ سال پیش این میزان ۸۰ % بود . بسیاری از آنها کمتر از نیم ساعت در روز فعالیت بدنی با شدت متوسط دارند (فعالیت هایی مانند پیاده روی ). شرکت در فعالیت های ورزشی مدارس کاهش یافته است و بدین صورت فعالیتهای هوازی مناسب برای سلامتی قلب  و سوختن کالری صورت نمی گیرد و در عوض کودکان بیش از پیش تلویزیون تماشا می کنند و بازی های کامپیوتری می کنند .

!!!!  چاقی اثر جدی بر سلامت کودک و بعدها  برسلامتی او در بزرگسالی دارد . چاقی عامل ایجاد  کلسترول بالای خون ، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین است که مقاومت انسولین نشانه ابتلا به دیابت نوع ۲ می باشد . در ایالات متحده ۲۵% از کودکان سنین ۱۰-۴ ساله نشانه های مقاومت به انسولین را دارا هستند .