اهداف تغذیه سالم در دوره بارداری

* برای دریافت انواع مواد مغذی مورد نیاز در دوره بارداری از غذاهای متنوع استفاده کنید. مقدار توصیه شده برای دریافت روزانه غذا در دوره بارداری بدین شرح می باشد : غلات و نانها به میزان ۶-۱۱ واحد در روز ، ۲-۴ واحد میوه ، ۴ واحد سبزیجات و یا بیشتر، ۴ واحد از محصولات لبنی، ۳ واحد از منابع پروتئینی (از جمله: گوشت،ماکیان، ماهی، تخم مرغ و یا مغزها) . مصرف چربی و شیرینی جات را محدود نمایید.

* از غذاهای غنی از فیبر و مغذی استفاده نمایید مانند: نان های حاوی غلات کامل و سبوس دار،انواع  ﭙاستا و برنج که دارای سبوس کامل می باشند، میوه و سبزیجات

*اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما درطی دوره بارداری، حاوی ویتامین ها و موادمعدنی مورد نیاز می باشد. در طی دوره بارداری باید از مکمل های حاوی ویتامینهای مورد نیاز استفاده نمایید تا اطمینان حاصل شود که  ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را روزانه به طور مستمر و مکفی دریافت می نمایید. ﭙزشک معالج تان می تواند در زمینه دریافت مکمل های ویتامینی شما را راهنمایی کرده و توصیه های لازم را نموده و یا برایتان نسخه ای را تجویز کند.

* روزانه حداقل ۴ واحد از لبنیات را به وسیله خوردن و یا آشامیدن محصولات لبنی و یا غذاهای غنی از کلسیم دریافت نمایید تا اطمینان حاصل شود که مقادیر کلسیم مورد نیاز در طی دوره بارداری ( یعنی حدود ۱۰۰۰-۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز ) را دریافت می نمایید.

* حداقل ۳ واحد از غذاهای غنی از آهن را در طی روز مصرف نمایید تا اطمینان حاصل شود که مقادیر آهن مورد نیاز در دوره بارداری (یعنی حدود ۲۷ میلی گرم آهن در روز) را دریافت می نمایید.

* روزانه حداقل یکی از منابع غنی از ویتامین ث را در رژیم غذایی خود بگنجانید از جمله: پرتقال و مرکبات، گریپ فروت ، گل کلم، هندوانه ،کلم بروکسل، فلفل سبز، گوجه فرنگی… زنان باردار روزانه به میزان ۷۰ میلی گرم ویتامین ث نیاز دارند.

* هر روز حداقل یکی از منابع خوب اسید فولیک را دریافت نمایید برای مثال: سبزیجات با برگ های سبز تیره، گوشت گوساله و حبوبات (از جمله لوبیاها ونخود ونخودفرنگی). برای پیشگیری ازبروزنقایص لوله عصبی در جنین مانند بیماری اسپینا بیفیدا (یا نقص لوله عصبی)، هر زن باردار می بایست روزانه ۰.۴ میلی گرم اسید فولیک دریافت نماید.

* سعی کنید حداقل یک روز در میان یکی از منابع خوب "ویتامین آ" را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از جمله منابع خوب ویتامین آ عبارتند از: هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، اسفناج،کدو، شلغم تازه،چغندر تازه، طالبی.

آگاه باشید که دریافت مقادیر بیش از حد ویتامین آ (>۱۰,۰۰۰ IU/day)  می تواند منجر به بدشکلی و ناهنجاری هایی در جنین گردد.