راه های زیادی در جهت کمک به مدیریت و مقابله با علائم ناخوشایند یائسگی توسعه یافته اند ولی همه آن ها از شواهد علمی تایید کننده ای برخوردار نیستند. در زیر چند روش درمانی تکمیلی و جایگزین که از قبل وجود داشته اند و یا اکنون در حال مطالعه هستند گرد آوری شده است:

* فیتواستروژن ها یا استروژن های گیاهی:

این استروژن ها به طور طبیعی در غذاها وجود دارد. دو نوع عمده استروژن طبیعی وجود دارد: ایزوفلاون ها و لیگنان ها.

ایزوفلاون ها(Isoflavones) در سویا، نخود و دیگر بقولات وجود دارد.

لیگنان(Lignans) نیز در بذر کتان و غلات کامل و بعضی از میوه جات و سبزیجات وجود دارد.

هرچند بنا به برخی اظهارات این استروژن های غذایی می توانند به تسکین گرگرفتگی و علایم یائسگی کمک کنند ولی اغلب مطالعات علمی دریافته اند که غذاهای حاوی فیتواستروژن  اثربخشی چندانی ندارند، در ضمن ایزوفلاون دارای برخی اثرات ضعیف مشابه با استروژن است و نگرانی هایی در مورد ارتباط مصرف ایزوفلاون و سرطان سینه وجود دارد لذا اگر مبتلا به سرطان سینه هستید باید قبل از استفاده از قرص های مکملی ایزو فلاون با پزشک معالجتان مشاوره نمایید.

* ویتامین E:

این ویتامین هر از گاهی موجب از بین رفتن گرگرفتگی های ملایم در بعضی از زنان می شود، هر چند که مطالعات علمی فوائد آن را در از بین بردن گر گرفتگی ثابت نکرده اند و دریافت بیشتر از ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین E در روز می تواند ایمن نباشد و خطراتی را در بر داشته باشد.

* داروی گیاهی Black cohosh:

این داروی گیاهی به طور وسیعی در اروپا برای درمان گر گرفتگی در یائسگی استفاده می شود و به صورت روز افزونی نیزمصرف آن در ایالات متحده رواج یافته است. گزارشاتی مبنی بر ایمنی و سلامت آن صادر شده است. ولی اثرات دقیق استفاده ی طولانی مدت آن هنوز روشن نیست و دلیل چندانی وجود ندارد استفاده از آن برای تخفیف علایم یائسگی موثر باشد. به طور خلاصه ممکن است به خاطر داشتن خطر کم عوارض جانبی، استفاده کوتاه مدت از این دارو برای تخفیف علائم یائسگی توصیه گردد ولی اثرات دقیق استفاده طولانی مدت هنوز روشن نیست.

ممکن است شما در مورد دیگر فرآورده های مکمل غذایی مانند:Dong quai، شیرین بیان، روغن گیاه پامچال و سیب زمینی هندی وحشی( به عنوان کرم های طبیعی پروژسترون) چیزهایی شنیده باشید و یا حتی سعی در استفاده از آن ها کرده باشید. اگر چه بعضی ها ممکن است برای اثربخش بودن این داروها قسم هم بخورند ولی دلایل علمی مبنی بر سلامت و موثر بودن آن ها زیاد در دسترس نیست.

حتما قبل از استفاده از هرگونه درمان گیاهی و یا مکمل غذایی تخفیف دهنده علائم یائسگی،  با پزشک معالج خود مشورت کنید. این محصولات گیاهی می توانند با دیگر داروهایی که شما استفاده می کنید تداخل یا مقابله داشته باشند.