نقش لیگنان در تغذیه و سلامتی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #67636
    farzaneh negahban
    مشارکت کننده

    لیگنان ها گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند که در گیاهان یافت میشوند و یکی از ترکیبات عمده خانواده فیتواستروژن ها می باشند.لیگنان موجود در گیاهانی چون دانه های روغنی ، غلات، سبزیجات و میوه ها، در روده بزرگ پستانداران و توسط باکتری ها به دو ترکیب دی فنولیک ساده و قابل جذب تبدیل میشود ( انترولاکتون و انترودیول) که این دو ترکیب لیگنان حیوانی نامیده میشوند و تاثیرات مفید بیولوژیک بسیاری دارند.لیگنان ها دارای خاصیت ضد اکسندگی بوده و از اکسایش چربی ها و تولید ترکیبات مضری مثل رادیکال ها و اسیدهای چرب آزاد جلوگیری می کند.
    برخی مطالعات بین سطح لیگنان در بدن و کاهش احتمال بروز بیماری هایی مثل سرطان سینه ، تخمدان، پوکی استخوان و بیماری های قلبی و عروقی رابطه مستقیمی را نشان میدهند. مطالعات دیگری اثر لیگنان را در کاهش خطر ابتلا به سرطان های تیروئید و آندومتر نشان داده اند.
    در بین منابع گیاهی خوراکی ، بذر کتان دارای بالاترین میزان لیگنان است. بذر کتان دست نخورده یا پودر شده و نیز کپسول های حاوی روغن آن ، منبع بسیار خوبی برای تامین اسیدهای چرب ضروری و فیبر در رژیم غذایی انسان هستند.دیگر منابع عمده لیگنان تخم کدو، دانه کنجد،چاودار، سویا،بروکلی ولوبیا هستند. میوه ها و سبزیجات،پوسته غلات و چای جزء غذاهای با سطح متوسط تا خوب لیگنان میباشند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.