آسم و ۷ قانون غذایی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #89030
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    وظیفه اصلی دستگاه تنفسی، تبادل گازها است. ریه‌ها بدن را قادر می‌سازند اکسیژن لازم برای تامین نیازهای متابولیکی سلول فراهم و دی‌اکسیدکربن تولید شده را خارج کنند. یک ماه بعد از گذشت دوره بارداری، ساختارهای تنفسی جنین شکل می‌گیرند و طی دوران جنینی، سیستم تنفسی به مرور رشد می‌کند و بالغ می‌شود.

    آسم یکی از بیماری‌های دستگاه تنفسی و به معنای التهاب راه‌های هوایی است که شیوع آن در 3 دهه گذشته افزایش یافته است. رژیم غذایی و داشتن وزن مناسب در كنترل این بیماری نقش بسزایی دارد و تغذیه سالم در سال‌های اولیه زندگی به‌عنوان یکی از عوامل پیشگیری از آسم محسوب می‌شود.

    دست‌هایتان را بشویید: برای رفع آلودگی‌های احتمالی و تركیب‌های حساسیت‌زای موجود در محیط، قبل و بعد از غذا دستانتان را خوب بشویید.

    هم‌لقمه نشوید: امكان دارد خوراكی‌ای كه به شما تعارف می‌شود، دارای تركیب‌های حساسیت‌زا باشد و با خوردن آن دچار حمله آلرژیكی شوید. پس حتی‌المقدور در لقمه دیگران شریک نشوید.

    غذاهای حساسیت‌زا را بشناسید: كهیر، خارش، تورم، دل درد، تهوع، خس‌خس سینه و تنگی‌نفس از علائم شایع آسم و آلرژی هستند. علایم بیماری‌تان را بشناسید و بدانید که ممكن است با خوردن برخی غذاها این علایم تشدید شود. از پزشك بپرسید و خودتان دقت کنید و ببینید كه كدام‌یك از خوراكی‌ها حساسیت‌زا هستند و بهتر است از خوردنشان بپرهیزید. مثلا بادام زمینی، اغلب مغز‌ها، گردو، سویا، شیر، تخم‌مرغ، ماهی و گوشت میگو و برخی دیگر از آبزیان می‌توانند در افراد حساس‌تر باعث تشدید علائم شوند. به محض اینكه حمله آلرژیكی به شما یا یكی از دوستانتان دست داد، اطرافیان را مطلع كنید تا كمك‌های اولیه را برای بهبودتان انجام دهند.

    هر روز حداقل 2 سیب بخورید: سیب از میوه‌هایی است كه عادت به خوردن آن در میان‌وعده‌ها به بهبود عملكرد ریه‌ها و با افزایش حجم ریه‌ها، به بهبود فعالیت دستگاه تنفسی كمك می‌كند.

    ویتامین و آنتی‌اكسیدان یادتان نرود: بررسی‌ها نشان داده‌اند مصرف مرتب مواد غذایی سرشار از ویتامین C و بتاكاروتن، از تعداد حمله‌های آسم می‌كاهد بنابراین به‌طور منظم میوه و سبزی تازه میل كنید. جالب است بدانید آنتی‌اکسیدان‌ها با محافظت از بافت راه‌های هوایی، ویتامین D با تقویت سیستم ایمنی بدن و منیزیم با ریلکس کردن عضله صاف و به‌عنوان یک عامل ضدالتهاب، می‌توانند برای افراد مبتلا به آسم مفید باشند بنابراین منابع غذایی حاوی آنها را در رژیمتان بگنجانید.

    امگا3 بخورید و امگا6 نخورید: خوردن منابع غذایی امگا3 با کاهش تولید ترکیب‌هایی که منقبض‌کننده مجاری هوایی هستند، به مبتلایان به آسم و حساسیت توصیه می‌شود بنابراین اگر به ماهی حساسیت ندارید، خوردن ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین و دانه‌هایی مانند دانه‌های كتان می‌تواند به فرونشاندن علائم این بیماری كمك كند. در مقابل، از خوردن مواد غذایی‌ای كه احتمال می‌دهید در آنها اسیدهای چرب ترانس و امگا6 وجود دارد، خودداری كنید زیرا ورود آنها به بدن باعث تشدید علائم این بیماری می‌شود بنابراین از خوردن مواد غذایی فراوری‌شده و مارگارین خودداری كنید.

    رژیم‌غذایی‌تان را مدیترانه‌ای کنید: بررسی‌ها نشان داده‌اند بچه‌هایی كه در دوران رشدشان رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشته‌اند و در برنامه غذایی‌شان از انواع میوه‌ها به‌خصوص سیب و انگور و سبزی‌ها مانند گوجه‌فرنگی به مقدار فراوان استفاده كرده‌اند، اگر به آسم هم مبتلا باشند، علائم بیماری‌شان با شدت كمتری بروز می‌كند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.