از عوارض فست‌فود بکاهیم

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #115750
    nashenas
    مشارکت کننده

    عارضه فست‌فود و 6 توصيه متخصصان تغذيه
    از عوارض فست‌فود بکاهیم
    وقتي صحبت از فست‌فود به ميان مي‌آيد، انواع ساندويچ و برگر از‌ هات‌داگ گرفته تا كالباس تنوري، پيتزا و مرغ سوخاري به ذهن مي‌آيد كه به دلیل چربي و طعمشان پرطرفدار هستند

    وقتي صحبت از فست‌فود به ميان مي‌آيد، انواع ساندويچ و برگر از‌ هات‌داگ گرفته تا كالباس تنوري، پيتزا و مرغ سوخاري به ذهن مي‌آيد كه به دلیل چربي و طعمشان پرطرفدار هستند…
    از عوارض فست‌فود بکاهیم

    اما پزشکان و متخصصان تغذيه مي‌گويند بايد مصرف اين غذاها را به حداقل رساند. فست‌فودها به دلیل سرخ کردنی بودن، داشتن سوسيس و كالباس و سس فراوان و همراه شدن با نوشابه و نان‌هاي سفيد، زمينه بروز عوارضي را فراهم مي‌کنند. در ادامه، مي‌توانيد توصيه‌هايي را بخوانيد که به شما کمک مي‌کنند هنگام سفارش دادن يا تهيه يکي از اين غذاها، سالم‌ترين و کم‌عارضه‌ترين انتخاب را داشته باشيد.

    عارضه اول: چاقي

    فست‌فودها از غذاهاي پركالري و چاق‌كننده هستند زيرا چربي فراواني بر اثر افزودن انواع پنيرهاي فراوری شده، سس و سرخ كردن مواد غذایی حين آماده کردن آن‌ها به مواد اوليه اضافه مي‌شود. از آنجا كه اين غذاها با نوشيدني‌هاي گازداري نظير نوشابه نيز همراه مي‌شوند و اندازه اين غذاها اغلب (به بهانه اقتصادي بودن) بزرگ‌تر از حد معمول است، مقدار كالري حاصل از خوردن يك وعده از اين غذاها به ميزان قابل‌ملاحظه‌اي بالا مي‌رود و همين موضوع باعث مي‌شود تا وزن مصرف‌كننده به دلیل دريافت كالري مازاد بر نياز، اضافه و رفته‌رفته دچار چاقي شود. مي‌دانيد که چاقي هم مادر تمام بيماري‌هاست.

    عارضه دوم: عوارض قلبي- عروقي

    بررسي‌ها نشان داده‌اند افرادي كه بيش از 4 بار در هفته فست‌فود مي‌خورند، 80 درصد بيشتر احتمال دارد كه به بيماري‌هاي قلبي- عروقي مبتلا شوند چون فست‌فودها مملو از چربي به خصوص چربي‌هاي اشباع و ترانس هستند و معمولاً در تهيه انواع اين غذاها از روغن‌هاي جامد استفاده مي‌شود. حتي در برخي رستوران‌ها از مقداري روغن چند بار استفاده مي‌شود و اين كار خود باعث افزايش مقدار اسيدهاي چرب ترانس در غذا مي‌شود. به همين دليل مصرف مكرر اين غذاها احتمال گرفتگي عروق و حمله‌هاي قلبي را در مصرف‌کننده بالا مي‌برد.

    عارضه سوم: ديابت نوع 2

    متأسفانه فست‌فودها مملو از کربوهيدرات (قند) نيز هستند و البته از نوع تصفيه‌شده آن‌ها؛ مثلاً نان و آردي که در تهيه آن‌ها استفاده مي‌شود، در بيشتر موارد سفيد و بدون سبوس است. به همين دليل عادت به خوردن فست‌فودها اضافه‌وزن و چاقي و در پي آن افزايش احتمال ابتلا به ديابت نوع 2 را به دنبال دارد. در ضمن، نوشيدني‌هايي كه همراه اين غذاها خورده مي‌شوند، نوشابه‌هاي گازدار هستند كه شكر فراواني دارند و دريافت اين مقدار شكر، آن هم به طور مکرر، خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را افزايش مي‌دهد.

    عارضه چهارم: عوارض گوارشي

    همواره متخصصان تغذيه به كساني كه زخم معده دارند، تاکيد مي‌کنند غذاهاي پر ادویه نخورند. فست‌فودها از اين غذاها هستند، به خصوص آن‌هایی كه با نام اسپايسي در منوي غذايي معرفي مي‌شوند. بررسي‌ها نشان داده‌اند در كساني كه بيش از 2 بار در هفته فست‌فود مي‌خورند، احتمال ابتلا به اختلال‌هاي گوارشي مانند سوء‌هاضمه، نفخ و حتي ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ افزايش پيدا مي‌كند.

    عارضه پنجم: افزايش فشارخون

    مواد غذایی تشكيل‌دهنده فست‌فودها پرنمك هستند و سديم فراواني دارند، به همين دليل عادت به خوردن آن‌ها زمينه بروز فشارخون را در افراد مستعد فراهم مي‌كند و باعث تشديد مشكل بيماران خواهد شد.

    عارضه ششم: افزايش چربي خون

    از آنجا كه بيشتر فست‌فودها با روش سرخ كردن عميق (غوطه‌ور شدن در روغن داغ) تهيه مي‌شوند، عادت به خوردنشان، ميزان كلسترول بد را افزايش مي‌دهد. به همين دليل به افرادي كه سابقه كلسترول بالا دارند، پرهيز از خوردن اين غذاها توصيه مي‌شود. در ضمن، بررسي‌ها نشان داده‌اند احتمال ابتلا به كبد چرب در كساني كه زياد فست‌فود مي‌خورند، بيشتر است، آن هم به اين دليل كه اين غذاهاي چرب، پرکالري و چاق‌کننده‌اند.

    • يادتان باشد با خوردن هر یک از اين فست‌فودها ممکن است مقداري سالاد، نوشيدني يا پيش‌غذايي مانند سيب‌زميني سرخ شده نيز بخوريد که بايد مقدار کالري آن‌ها را نيز به مقدار کالري حاصل از خوردن هر یک از اين غذاها اضافه کنيد.

    هر فست‌فود چند کالري است؟

    هر فست‌فود چند کالري است؟

    غذا

    اندازه

    مقدار کالري (کيلوکالري)

    پيتزا مخلوط

    يک برش

    150 تا 200

    ساندويچ ‌هات‌داگ

    يک عدد

    500 تا 600

    ساندويچ کالباس تنوري

    يک عدد

    500 تا 600

    چيزبرگر

    يک عدد

    500 تا 600

    مرغ سوخاري

    2 تکه

    400 تا 500

    نوشابه

    يک ليوان

    60 تا 80

    سيب‌زميني سرخ شده

    يک پرس

    150 تا 20

    6 توصيه فست‌فودي

    اگرچه اولين و مهم‌ترين توصيه متخصصان تغذيه درباره فست‌فودها پرهيز از مصرف آن‌هاست اما اگر به هر دليلي مجبور يا مايليد که از اين غذاها مصرف کنيد، 6 توصيه زير را رعايت کنيد تا بتوانيد سالم‌ترين و کم‌عارضه‌ترين گزينه را انتخاب کنيد.

    1. به جاي سيب‌زميني سرخ‌شده، سيب‌زميني تنوري سفارش دهيد؛ به اين ترتيب احتمال دريافت اسيدهاي چرب ترانس به حداقل مي‌رسد و البته ميزان کالري آن نيز به ميزان قابل‌ملاحظه‌ای کمتر خواهد شد.

    2. به جاي غذاهايي که در آن‌ها انواع فراورده‌هاي گوشتي به‌کاررفته، غذاهايي را سفارش دهيد که در آن‌ها گوشت سفيد (اعم از فيله ماهي يا مرغ) به‌کاررفته است؛ به طور مثال به جاي پيتزاي مخلوط بهتر است پيتزاي مرغ يا چيکن سفارش دهيد. در خانه نيز مي‌توانيد به جاي ساندويچ کالباس، ساندويچ فيله مرغ تهيه کنيد.

    3. به جاي نان ساندويچي تهيه‌شده با آرد سفيد از نان‌هاي کامل براي تهيه ساندويچ‌هايتان استفاده کنيد تا به مقدار کافي فيبر نيز دريافت کرده‌ باشيد.

    4. براي کاهش ميزان کالري دريافتي حاصل از خوردن فست‌فودها تا جايي که هماهنگي طعم و مزه غذا اجازه مي‌دهد، بهتر است به جاي سس مايونز از سس گوجه‌فرنگي استفاده کنيد.

    5. به جاي سفارش دادن نوشابه‌هاي گازدار، آب‌میوه‌های طبيعي سفارش دهيد تا به اين ترتيب مقداري آنتی اکسیدان نيز با خوردن آب میوه دريافت كنيد و کالري کمتري در مقايسه با نوشابه‌ها به بدنتان برسد.

    6. به جاي خیار شور، مي‌توانيد تقاضا کنيد از انواع سبزي‌هاي تازه مانند تکه‌هاي کلم بروکلي، حلقه‌هاي گوجه‌فرنگي، فلفل دلمه‌اي و قارچ در ساندویچتان گنجانده شود تا ارزش غذايي‌ ساندویچتان بيشتر شود.

    منبع: salamatiran.com

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.