برای عید چه نوع آجیلی بخریم؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #94802
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    احتمالا این روزها دغدغه خرید انواع آجیل برای پذیرایی از مهمانان نوروزی به سراغ‌تان آمده است.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، سؤالي كه به ذهن مي‌رسد اين است كه آيا فقط شما بايد از يك نوع خاص از آجيل را تهيه كنيد كه احتمالا اين روزها قيمت آن ناپايدار است؟! يا اصلا در ايام عيد فقط بايد با آجيل‌هاي سنتي از مهمانان‌مان پذيرايي كنيد؟! مطمئنا وقتي به ابتكار و كدبانويي خودتان ايمان داشته باشيد جواب تمام سؤالات بالا چيزي غيراز «نه» است. «پسته، تخمه كدو، تخمه‌ژاپني، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندي نمك‌زده»؛ وقتي اسمي از آجيل مي‌آوريم فقط منظورمان حضور اين نوع مغزها كنار هم نيست. هر چند متخصصين اين صنف براي هر كدام از انواع مختلف تركيبات آجيل‌ها، اسم‌هاي خاصي روي آنها گذاشته‌اند و دسته‌بندي‌هايي هم كرده‌اند كه كدام در كنار ساير مواد قرار بگيرد. اما خب هيچ كدام از اينها دليل نمي‌شود كه ما هم عينا از اين آجيل‌ها تهيه كنيم و خلاقيت خودمان را كنار بگذاريم، پس مي‌توانيم آجيل به سبك خودمان و به اندازه جيب‌مان تهيه كنيم.

    تعداد مهمان‌ها را حدس بزنيد

    يك بار فهرست تمام كساني را كه ممكن است به خانه شما بيايند را سرانگشتي بشماريد، به اضافه چند خانواده بيشتر براي درنظر گرفتن همه احتمالات ممكن. حالا از فروشنده خشكبار‌فروشي بخواهيد از مواد مورد نياز شما آنقدري در اختيارتان بگذارد كه به اندازه پذيرايي‌كردن همين تعداد از افراد كافي باشد نه چند برابر آن. زماني كه شما به اندازه خريد كنيد، نه زيادي هزينه كرده‌ايد و نه مواد اضافه آمده را بعد از گذشت زمان و از دست‌دادن طعم و مزه‌شان دور ريخته‌ايد.

    ميوه‌ها را جدي بگيريد

    به ميوه‌ها ايمان بياوريد كه حتي خشك شده آنها هم خوشمزه است. براي پذيرايي عيد، حتما كه نبايد چند كيلو پسته و بادام هندي و فندق تهيه كنيد، مي‌توانيد خودتان آستين‌ها را بالا بزنيد و انواع ديگري از تنقلات را در خانه تهيه كنيد. پرتقال، سيب، موز و كيوي، ميوه‌هايي هستند كه اين روزهاي آخر زمستان به وفور يافت مي‌شوند. مي‌توانيد از فروشنده بخواهيد كه ميوه‌هاي معمولي‌تر را در اختيار شما بگذارد حتي آنهايي كه ظاهرشان كمي به‌هم ريخته هم به‌كار شما مي‌آيد چرا كه قرار است آن را خشك كنيد. برش‌هايي از ميوه با قطر كم را روي شوفاژ، داخل سيني روي بخاري، يا اگر وقت نداريد با احتياط زياد درون فِر خشك كنيد. به همين راحتي يك گزينه به مواد خوراكي پذيرايي شب و روز عيدتان اضافه شد.

    يك تركيب دوست داشتني

    شاه‌دانه به همراه كنجد و مغز تخمه آفتابگردان از آن دست خوراكي‌هايي هستند كه به‌راحتي پيدا مي‌شوند. مي‌توانيد آنها را با قيمت مناسبي تهيه كنيد و يك تركيب خوشمزه را درست كنيد؛ تركيبي كه بيشتر طعم‌هاي نوستالژي دوران كودكي را زنده مي‌كند و در عين حال سالم و كم‌هزينه است.

    از ذرت بو داده غافل نشويد

    ذرت بوداده با تنوع طعمي كه دارد از ديگر گزينه‌هاي روي ميز براي پذيرايي ايام عيد است. شايد با خودتان بگوييد كه ذرت براي تفريحات خانوادگي مناسب‌تر است تا ديد و بازديدهاي عيد. سخت نگيريد، مهم خوش گذشتن گعده‌هاي فاميلي و دوستانه شماست. همين كه اين مواد به دورهمي‌هاي شما طعم و مزه بدهند، يعني نتيجه حاصل شده است.

    فوت كوزه‌گري

    قبل از درست كردن ذرت بوداده روي اجاق گاز، ذرت‌ها را به‌مدت ۱۰ دقيقه در آب بخيسانيد. سپس آنها را از صافي رد كنيد و روي اجاق قرار دهيد. رطوبت اضافه‌شده به دانه‌هاي ذرت موجب تسريع زمان آماده شدن آنها مي‌شود و علاوه بر آن، ذرت‌ها پفدارتر مي‌شوند. ذرت كره‌اي، ليمويي، پنيري و سركه‌اي را مي‌توانيد بعد از پخت ذرت به روش معمولي با اضافه‌كردن مواد مورد نظرتان به آنها، درون فر قرار دهيد و اجازه دهيد در كنار حرارت كمي كه به آنها مي‌رسد طعم مواد به خورد دانه‌هاي بوداده ذرت برود. ذرت‌هاي گوجه‌اي و شكلاتي هم پيشنهادهاي بعدي ما هستند كه مي‌توانيد آنها را درون كيسه فريزر ريخته و با اضافه كردن سس گوجه‌ يا شكلات به آنها و تكان دادن پلاستيك، ذرت‌هاي متفاوتي در اختيار داشته باشيد.

    به استقبال باسلوق

    باسلوق يا راحت‌الحقوم به دليل ماندگاري بالا و نگهداري ساده از بهترين پيشنهادها براي ايام عيد است. سعي كنيد حتي‌الامكان شيريني‌هاي خامه‌اي و تر را از ليست خريدتان حذف كنيد. خودتان شيريني‌هاي ساده و باب ميل خودتان را توي آشپزخانه تهيه كنيد. آب، پودر نشاسته، شكر، گلاب، كره و پودر نارگيل مواداوليه تهيه باسلوق هستند. كافي است كمي با آشپزخانه‌تان مهربان باشيد. آن‌وقت روي خوش‌طعم‌ها و مزه‌ها را مي بينيد.

    انتخاب درست

    ميوه‌هايي را براي عيد درنظر بگيريد كه در طولاني مدت كمتر خراب شوند.
    در ايام عيد كه بازه‌هاي طولاني مدتي بيرون از خانه هستيد حالا چه در مهماني باشيد چه به گردش رفته باشيد، ميوه‌هاي درون يخچال كمتر مصرف مي‌شوند. پس سعي كنيد انواعي از آنها مانند سيب، پرتقال، موز و خيار را تهيه كنيد كه با گذشت زمان كمتر خراب مي‌شوند. توت فرنگي و ميوه‌هايي شبيه به آن‌كه به سرعت خراب مي‌شوند گزينه‌هاي خوبي براي اين ايام نيستند.

    از ميوه‌ها مراقبت كنيد

    هر ميوه‌اي را اگر به روش مخصوص به‌خودش نگهداري كنيد، دورريز كمتري خواهيد داشت. به عنوان مثال اگر نگران سياه شدن موزها هستيد انتهاي هر موز را پلاستيك بپيچيد و آن را درون يك پلاستيك جدا از ديگر ميوه‌ها قرار دهيد. سعي كنيد هيچ وقت سيب را در كنار ساير ميوه‌ها نگهداري نكنيد. براي اينكه خيلي زود باعث خراب شدن بقيه ميوه‌ها مي‌شود.
    گذاشتن سيب كنار ميوه‌ها وقتي جواب مي‌دهد كه مي‌خواهيد ميوه‌اي نارس را رسيده كنيد. مثلا كيوي‌هاي ترش و سفت نرسيده در مجاورت سيب‌ها خوب رسيده مي‌شوند. اما براي نگهداري خيار بدون آنكه آنها را بشوييد در قابلمه فلزي چيده و در آن را ببنديد و سپس درون يخچال نگهداري كنيد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.