حصول اطمينان از دريافت مواد مغذي در بارداري دوقلو

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #115423
    r.ahmadi
    مشارکت کننده

    حصول اطمينان از دريافت مواد مغذي در بارداري دوقلو

    برخي بر اين تصور هستند كه اگر دوقلو باردار هستند بايد به جاي سه نفر غذا بخورند. اما دوقلو باردار بودن به معناي سه برابر خوردن بستني و پيتزا نيست. حقيقت اين است براي زني كه چند قلو باردار است، يك رژيم غذايي مغذي هم براي مادر و هم براي جنين ها حياتي است. در زير چهار راه براي اطمينان از دريافت مواد مغذي مورد نياز در طول بارداري براي مادراني كه در انتظاردوقلو هستند آورده شده است.

    1- كالري مصرفي خود را افزايش دهيد

    اما نه خيلي. براي مادري كه چندقلو باردار است بايد 300 كالري در روز به ازاي هر نوزاد به وعده روزانه اضافه شود. بنابراين مادري كه دوقلو باردار است بايد روزي 600 كالري اضافه دريافت نمايد. در مقايسه، اين 600 كالري مثلا كالري است كه در نصف فنجان برنج قهوه اي و يا يك فنجان لوبيا وجود دارد.

    يك راه ديگر براي محاسبه مقدار كالري مورد نياز: يك زن با BMI طبيعي (18.5 تا 24.9) كه دوقلو باردار است بايد به ازاي هر كيلو وزن بدن 40 تا 45 كالري در روز دريافت نمايد. بنابراين اگر وزن طبيعي شما 68 كيلوگرم است كالري مورد نياز شما چيزي در حدود 2700 تا 3000 كالري خواهد بود.

    اگرچه هيچ گاه نبايد كالري هاي دريافتي خود را در طول بارداري (مخصوصا در زمان بارداري دوقلو) محدود نماييد اما بهتر است از مقدار كالري مورد نياز خود آگاه بوده و از اين اطلاعات به عنوان راهنمايي براي كالري هاي مصرفي خود استفاده كنيد. براي مثال، بهتر است بدانيد كه يك پيمانه ژله 1000 كالري داشته و مي تواند يك سوم كل كالري مورد نيازتان باشد.

    2- تمركز بر پروتئين

    وقتي مشغول بزرگ كردن يك نفر نه بلكه دو نفر باشيد، مصرف پروتئين مورد نياز هم براي بچه ها و هم براي خودتان بسيار ضروري است. پيشنهاد ميشود مادري كه دوقلو باردار است در شروع سه ماهه دوم در هر روز علاوه بر نياز روزانه اش 50 گرم پروتيئين بيشتر مصرف نمايد. 50 گرم پروتئين برابر است با 4 تا 5 اونس سينه مرغ پخته شده، 6 اونس ماست ساده يوناني و يا دو تخم مرغ بزرگ.

    يك راه ديگر براي اطمينان از دريافت پروتئين به ميزان لازم اين است كه حدود 20 درصد كل كالري خود را از پروتئين، 40 درصد از چربي و 40 درصد از كربوهيدراتها بدست بياوريد. براي زني كه به 2700 كالري در روز نياز دارد اين مقدار برابر ميشود با 135 گرم پروتئين، حدود 120 گرم چربي و 270 گرم كربوهيدرات ( با تاكيد بر كربوهيدراتهاي غني از فيبر نظير غلات كامل، حبوبات ،سبزيجات و ميوه ها).

    اگر نگران هستيد كه پروتيئن كم و يا بيشتر از حد نياز خود مصرف مي كنيد، مي توانيد از برخي از اپليكيشن هاي موجود حتي به صورت موقتي استفاده نماييد. اگر گياه خوار هستيد براي تنظيم يك برنامه غذايي مناسب حتما تحت نظر يك متخصص تغذيه باشيد.

    3- آب فراوان بنوشيد

    زنان باردار براي حفظ آب بدن خود نياز به 3 ليتر آب در روز دارند. برخي از اين نياز را مي توان با خوردن غذاهاي آبكي مثل سوپ، ماست، ميوه ها و سبزيجات تامين كرد. با اين وجود، هنوز هم احتمالا نياز به نوشيدن 10 فنجان آب ساده در هر روز خواهيد داشت.

    براي اين كه خوردن آب را به يك عادت تبديل كنيد روز خود را به چهار قسمت تقسيم كنيد: 1- از زماني كه صبح از خواب بيدار ميشويد تا چند ساعت قبل از ظهر 2- از چند ساعت قبل از ظهر تا زمان نهار 3- از نهار تا بعد از ظهر 4- از بعد از ظهر تا وقت شام. در هر بخش سعي كنيد 2 تا 3 فنجان آب بنوشيد حتي كمي هم بيشتر براي احتياط. و به خاطر داشته باشيد كه اگر در زمان ورزش فعاليتتان زياد بوده و عرق مي ريزيد نياز به آب بيشتري در همان زمان و پس از آن داريد.

    4- غذاهاي كامل بخوريد

    تغذيه خوب براي هر زن بارداري حياتي است. اما براي زناني كه دوقلو باردار هستند، چند ماده مغذي مخصوصا بسيار اهميت دارند: كلسيم، روي، منيزيم، آهن، اسيدهاي چرب امگا 3، آنتي اكسيدانها و ويتامين هاي D، C و E.

    انتخاب غذاها و ميان وعده هاي ساخته شده از مواد اوليه كامل و مغذي بهترين گام براي شروع است. اما از پزشك خود نيز در اين باره سوال كنيد شايد نياز به مكملهاي خاصي براي رسيدن به اين اهداف غذايي پيشنهاد شده داشته باشيد.

    و دوباره مي گوييم اگر نياز به راهنمايي شخصي و تخصصي و حمايت فردي داريد با يك متخصص تغذيه مشورت نماييد. اين نوع راهنمايي حرفه اي مي تواند به برآوردن نيازهاي تغذيه اي شما نه تنها در طول بارداري بلكه بعد از آن و در زمان شيردهي كمك نمايد.

    منبع:سلامتی برای همه

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.