خوردن فست فود سلامت کلیه ها را تهدید می کند

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #95340
    ezamani
    مشارکت کننده

    مطالعه جدید محققان بریتانیایی نشان می دهد رژیم غذایی حاوی فست فودها می تواند به اندازه دیابت به کلیه ها آسیب برساند.

    غالبا دیابت نوع۲ با چاقی مرتبط است و شمار افراد مبتلا به این بیماری در سطح دنیا به شکل هشداردهنده ای روبه افزایش است. در پی بروز دیابت نوع ۲، بدن قادر به تولید انسولین کافی نبوده و این موضوع منجر به تجمع گلوکز در بدن می شود. در نتیجه این عارضه اندام های مختلف بدن نسبت به این تغییر در بدن واکنش نشان داده که بیشترین تاثیر در کلیه ها مشاهده می شود و این موضوع می تواند خطر بروز امراض کلیوی دیابتی را در پی داشته باشد.

    انتقال دهنده هاي گلوكز نقش مهمي در ابتلا به ديابت دارند و مشكلات همراه آنها مي تواند مشكلات مهمي براي اندام هاي داخلي ايجاد كنند .این تیم پژوهشی در ادامه مطالعات خود با استفاده از مدل های آزمایش روی حیوانات به بررسی دیابت، چاقی و بروز مقاومت انسولین در بدن آنها پرداخته و تلاش کردند تا به چگونگی فرآیند مقاومت انسولینی در بدن و تجمع بیش از حد چربی و قند و تاثیرات آن بر کلیه ها پی ببرند.

    محققان اين مطالعه را بر روي موش ها انجام دادند؛ آنها موش ها را به دو دسته تقسيم كردند و به يك گروه از آنها به مدت هشت هفته يك رژيم غذايي فاقد ارزش غذایی نظیر پنیر چرب، شکلات، بیسکوئیت و شیرینی و به گروه دوم به مدت پنج هفته يك غذاي ويژه پرچرب دادند.

    پژوهشگران سپس تغييرات ناشي از اين رژيم هاي غذايي بر سطح قند خون موش ها و نيز انتقال گلوكز در كليه ها را بررسي كردند.
    محققان دریافتند انواع مشخصی از گیرنده های گلوکز (GLUT و SGLT) و همچنین پروتئین های تنظیم کننده آنها در شمار زیادی از موش های مبتلا به دیابت نوع ۲ وجود داشت. اما رژیم غذایی پرچرب و رژیم فاقد ارزش غذایی هم موجب بروز افزایش مشابهی در این گروه از گیرنده ها شدند.

    به گفته دکتر هاووی چیچگر، رژیم غذایی غربی بیش از بیش حاوی غذاهای فرآوری شده و چربی است و ارتباط کاملا اثبات شده ای بین مصرف بیش از اندازه این نوع غذاها و شیوع اخیر چاقی و دیابت نوع۲ وجود دارد.

    وی در ادامه عنوان می کند یافته های مطالعه اخیرشان نشان می دهد که دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ هر دو موجب بروز تغییراتی در انتقال گلوکز در کلیه ها می شوند، اما رژیم غذایی فاقد ارزش غذایی یا رژیم غذایی پرچرب نیز دقیقا موجب تغییراتی مشابه با موارد مشاهده شده در دیابت نوع۲ می شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.