دیابت یا بیماری قند خون – بخش اول

در حال نمایش 4 نوشته (از کل 4)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #95883
    below
    مشارکت کننده

    عارضه‌ی دیابت یا همان بیماری قند خون یک بیماری متابولیکی است. دیابت شایعترین بیماری متابولیکی می‌باشد. میزان قند خون را در حالت ناشتا اندازه‌گیری می‌نمایند. اگر میزان قند خون در حالت ناشتا ، بالاتر از ۱۲۰ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد ، فرد ، مبتلا به دیابت یا همان بیماری قند خون است.

    دیابت یا بیماری قند خون – بخش اول

    دیابت بر اثر کم شدن تولید انسولین در بدن یا کاهش اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی به وجود می‌آید. همانطور که گفته شد یکی از نشانه های تشخیص دیابت ( بیماری قند خون ) انجام آزمایش خون در حالت ناشتا است. از دیگر نشانه‌های دیابت می‌توان به پرخوری و پرنوشی اشاره نمود.
    انسولین به عنوان یک هورمون در لوزالمعده تولید می‌گردد و اثر آن کنترل متابولیسم بدن می‌باشد. انسولین با گرفتن قند از خون ، آن را به صورت گلیکوژن در کبد ذخیره می‌نماید ، این ذخایر در ماهیچه‌ها به عنوان منبع انرژی در بدن ، صرف سوخت و ساز برای تولید انرژی می‌گردد. انسولین با تنظیم متابولیسم بدن و تبدیل قند به انرژی ، استفاده از چربی ها به عنوان سوخت را قطع می‌نماید. به هنگام نبود یا کمبود انسولین در خون ، بدن به به عنوان جایگزین گلیکوژن ، برای منبع سوخت ، از چربی ها استفاده می‌نماید.

    آمار نشان می‌دهد بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا ، مبتلا به بیماری قند خون ( دیابت ) هستند. این بیماری در کشور عزیزمان ایران نیز دارای درصد شیوع بالایی است.

    انواع دیابت ( بیماری قند خون )

    دیابت نوع اول
    دلایل متعددی همچون عامل محیطی و ایمونولوژیکی و عامل ژنتیک ( منظور وراثت است ) در ایجاد نوع اول دیابت مؤثر است. این عوامل باعث تخریب سلول‌های تولید کننده انسولین می‌گردند. این سلول‌های انسولین ساز در اثر عملکرد سیستم ایمنی بدن تخریب می‌گردند. این تخریب ماه ها و شاید سال‌ها به طول می‌انجامد. بروز یک عامل عفونی ممکن است در شروع این روند تخریبی اثر گذار باشد.
    این نوع از د‌یابت ، بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع می‌باشد. اما با این حال ممکن است در تمام سنین نیز ایجاد گردد.
    تزریق انسولین در بیماری نوع اول قند خون برای مبتلایان ، ضروری می‌باشد.
    د‌یابت نوع اول شامل ۵ تا ۱۰ درصد از کل مبتلایان به بیماری قند خون می‌شود.

    علائم

    • کاهش وزن بدون هیچ دلیل منطقی
    • پرخوری و پر نوشی
    • تکرر ادرار

    دیابت نوع دوم
    عوامل ژنتیکی و محیطی در به‌وجود آمدن نوع دوم د‌یابت ( بیماری قند خون )  تأثیر گذار هستند . دلیل اصلی بروز بیماری نوع دوم قند خون ، کم شدن تولید انسولین و یا مقاومت بیش از اندازه بدن در مقابل انسولین می‌باشد.
    د‌یابت نوع دوم ۹۰ تا ۹۵ درصد از کل مبتلایان به بیماری قند خون را شامل می‌شود.
    سن ابتلا به د‌یابت نوع دوم عمدتا در میانسالی و پس از سی سالگی می‌باشد. بد نیست این را هم بدانیم که سن ابتلا به بیماری دیابت مرتبا در حال کاهش است.

    علائم

    • افراد مبتلا به د‌یابت نوع دوم اکثرا چاق هستند و دچار اضافه وزن می‌باشند.
    • وراثت یکی از دلایل اصلی ابتلا به د‌یابت است
    • دلایل محیطی نیز در ابتلا به این بیماری بی تأثیر نیستند. زندگی در شهرهای صنعتی می‌تواند مثالی از عوامل محیطی باشد.
    • پرخوری و پرنوشی
    • پر ادراری
    • خواب رفتگی و گزگز اندام‌ها
    • تاری دید
    • احساس کسالت و خستگی
    • کاهش وزن
    • دیر از بین رفتن زخم‌ها
    • عفونت های قارچی مکرر
    • بروز التهاب و خارش پوست
    • یبوست
    #101824
    below
    مشارکت کننده

    در پست قبل درباره عارضه دیابت یا همان بیماری قند خون ، همچنین علائم بیماری قندخون و انواع آن صحبت شد. همانطور که وعده داده بودیم ، قصد بررسی عارضه دیابت و بیماری قند خون را مفصلا و طی چند پست داریم.

    [align=center]دیابت یا بیماری قند خون – بخش دوم[/align]

    با وجود این شرایط احتمال ابتلا به دیابت بیشتر است

    در سنین بالای ۴۵ سال
    فرد دچار اضافه وزن باشد.
    ورزش کردن به صورت منظم در سبک زندگی فرد وجود ندارد.
    وجود سابقه دیابت در خانواده ( مثلا والدین یا خواهر و برادر و حتی پدر بزرگ یا مادر بزرگ ).
    خانم هایی که در دوارن بارداری دیابت داشته‌اند و یا آن‌دسته از خانم‌ها که فرزند بالای ۵/۴ کیلو گرم به دنیا آورده‌اند.
    افرادی که فشار خون آنها بالاتر از ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه است.
    فردی که HDL برابر با ۴۰ و یا کمتر از آن دارد.
    فردی که TG بالاتر از ۲۵۰ میلی گرم دارد.

    اگر این شرایط پرخطر در فردی وجود داشته باشد ، لازم است با مراجعه به پزشک ، از او تست دیابت به عمل آید. همانطور که در پست قبل هم عنوان شد مطمئن‌ترین راه برای تست دیابت یا بیماری قند خون انجام آزمایش خون می‌باشد. در آزمایش خون اگر مقدار قند خون در حالت ناشتا ( ۸ ساعت قبل از آزمایش غذا یا آب میل نشده باشد‌ ) ۱۲۰ – ۶۰ باشد میزان قند خون فرد طبیعی است. در غیر این صورت و در ارقام بالاتر فرد دچار عارضه دیابت یا همان بیماری قند خون است.

     

    پیشگیری از عارضه دیابت یا بیماری قند خون

    سبک زندگی خود را به سبک زندگی سالم تغییر دهید

    اولین گام برای پیشگیری از دیابت را می‌توان به طور قطع تغییر سبک زندگی دانست. شروع و پیگیری یک رژیم غذایی سالم می‌تواند یک قدم بزرگ به سمت پیشگیری از بیماری قند خون باشد. همه باید این را بدانیم که برای شروع سبک زندگی سالم هیچگاه دیر نیست.

    برای نجات از ابتلا به دیابت نوع دوم ( همانطور که در پست قبل عنوان شد متداول ترین نوع دیابت نیز می‌باشد ) پیشگیری بهترین وسیله است.

    پیشگیری از بیماری قند خون دقیقا شبیه به تغذیه سالم ، افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن اضافه ، جزء اصولی است که هیچوت برای شروع کردن آن‌ها دیر نیست. با اعمال چند تغییر کوچک در سبک زندگی قبلی می‌توان به جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از دیابت مانند تخریب اعصاب ، کلیه ها و قلب جلوگیری نمود.

    فعالیت بدنی را افزایش دهید

    افزایش فعالیت بدنی و انجام ورزش به صورت منظم به شما کمک می‌نماید:

    اضافه وزن خود را کاهش دهید.
    قند خون خود را کاهش دهید.
    مقاومت بدن در مقابل انسولین را کاهش می‌دهد و همین باعث می‌شود قند خون شما در یک محدوده نرمال باقی بماند.

    سهم غلات را در سبد غذایی خود افزایش دهید

    مصرف غلات کامل می‌تواند علاوه بر کنترل سطح قند خون در بدن ، احتمال بروز دیابت را نیز کاهش دهد. درباره غلات قبلا در پست مربوط به آن مفصلا توضیح داده شده است.

    اضافه وزن خود را کاهش دهید

    کاهش وزن حتی در حد یک کیلوگرم شما را در بهبود سلامتی‌تان بسیار کمک می‌نماید. تحقیقات ثابت کرده ، کاهش هر کیلوگرم از وزن اضافه ، احتمال ابتلا به بیماری قند خون را ۱۶٪ کاهش می‌دهد. پس همین حالا در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنید و با پیروی از یک رژیم غذایی علمی و اصولی ، همچنین برنامه تمرینی مناسب برای ورزش منظم ، خود را به داشتن یک زندگی سالم نزدیک و نزدیک تر نمایید.

    با خواردن قند و شکر طبیعی از بیماری دیابت جلوگیری کرده ,همین طور افراد دیابتی با هر نوعی که هستند می توانند از محصولات بی لو استفاده کنند بدون هیچ نگرانی

    #101825
    below
    مشارکت کننده

    درمان دیابت در ابتدا نیازمند تشخیص نوع این بیماری است. همانطور که در پست‌های قبل مطرح شد ، دیابت یا بیماری قند خون دارای علائم و نشانه‌های خاصی می‌باشد. همچنین مطرح شد که دیابت به دو گونه تقسیم بندی می‌گردد. دیابت نوع اول همانگونه که در پست‌های قبل عنوان شد دلایل متعددی دارد. از جمله عامل محیطی و ایمونولوژیکی و عامل ژنتیک ( منظور وراثت است ) در ایجاد آن مؤثر است. همچنین دیابت نوع دوم که عوامل ژنتیکی و محیطی در به‌وجود آمدن آن تأثیر گذار هستند. دلیل اصلی بروز دیابت نوع دوم کم شدن تولید انسولین و یا مقاومت بیش از اندازه بدن در مقابل انسولین می‌باشد.
    درمان بیماری قند خون – بخش سوم

    پست های قبلی بخش اول و بخش دوم را مشاهده کنید

    درمان دیابت نوع اول

    این شکل از بیماری قند خون همواره با تزریق انسولین درمان می‌شود. برای درمان دیابت نوع اول ، روش درمانی بوسیله دارو های خوراکی به تنهایی مؤثر نمی‌باشد.
    انسولین به عنوان داروی کنترل قند خون دارای انواع مختلفی است. این داروی کنترل کننده بیماری قند خون در غالب انسولین با اثر کوتاه مدت ، نوعی دیگر با اثر طولانی مدت و همچنین انسولینی با اثر میان مدت ( بین اثر کوتاه و طولانی ) عرضه می‌گردد.
    برای درمان نوع اول بیماری قند خون ممکن است در برخی موارد رژیم های درمانی چند قسمتی و طولانی ، که ترکیبی از انسولین و داروهای خوراکی را شامل می‌شود ، تجویز گردد.
    در ابتدای دوره درمان دیابت نوع اول ، پزشک متخصص با راهنمایی و آموزش بیمار ، درباره نیاز های گوناگون او در طول درمان از جمله تزریق انسولین توسط خودش او را در طی نمودن مسیر درمان یاری می‌نماید.
    همچنین برای درمان فری که مبتلا به بیماری قند خون شده است رژیم غذایی سالم و کنترل شده ای تجویز می‌گردد این به فرد کمک می‌نماید که مقدار گلوکز خون را در بهترین حالت کنترل نماید.
    در برخی موارد استثنایی ، اگر مهار دیابت دشوار شود ، امکان دارد یک پمپ انسولین، که توسط یک سوزن از زیر پوست ، این ماده کنترل کننده قند خون را به صورت مداوم در بدن آزاد می‌نماید برای درمان دیابت فرد تجویز گردد.
    برای درمان دیابت نوع اول ، به شکل اصطلاحاً دائم ، پیوند لوزالمعده ( پانکراس ) توصیه می‌گردد. این پیوند در صورتی درمان قطعی دیابت نوع اول خواهد بود که بدن عضو جدید را پس نزند. البته در صورت پذیرش عضو جدید توسط بدن فرد باید داروهای تضعیف کننده سیستم دفاعی را در طول عمر خود ، همچنان مصرف نماید.

    درمان دیابت نوع دوم

    مبتلایان به دیابت نوع دوم می‌توانند به وسیله انجام ورزش‌های منظم و پیروی از یک رژیم سالم غذایی و کنترل وزنشان ، سطح گلوکز خون را در بدن خود کنترل نمایند.
    در این نوع درمان برای نوع دوم از بیماری قند خون فرد باید تلاش نماید مصرف چربی را کم نموده و انرژی لازم برای بدنش را از کربوهیدارت‌ های پیچیده ( همانند برنج و نان ) بدست آورد. این پرهیز و مراقبت صرفا برای کنترل و رفع نوسانات گلوکز در بدن فرد مبتلا به دیابت صورت می‌گیرد.
    فرد دارای دیابت نوع دوم در برنامه غذایی خود همواره باید مقدار ثابتی کالری دریافت نماید. همچنین باید به صورت منظم قند خون را چک نمود. در این مورد اگر پس از پیروی رژیم و شروع درمان سطح قند خون بالاتر یا پایین تر از حد تعین شده باشد ، با مشاوره پزشک متخصص ، رژیم غذایی فرد اندکی تغییر می‌نماید تا دوباره سطح قندخون به وضعیت طبیعی خود بازگردد.
    در اینگونه از بیماری قند خون و درمان آن ، در صورت انجام فعالیت های شدید یا بروز یک بیماری دیگر که ممکن است روی سطح قند خون فرد تأثیر گذار باشد باید بسیار مراقب بود و مرتبا قند خون را چک نمود.
    در این سبک درمانی ممکن است انجام ورزش های منظم و پیروی از رژیم های غذایی سالم به تنهایی برای کنترل قند خون کافی نباشد ، در این صورت ممکن است پزشک متخصص برای مهار قند خون مصرف یک یا چند دارو را تجویز نماید. این داروها خوراکی هستند و معمولا سولفونیل اوره ( لوزالمعده را تحریک به آزاد کردن انسولین بیشتر می‌نماید ) و یا متفورمین ( به بافتهای بدن برای جذب گلوکز کمک می‌نماید ) است. این شرایط معمولا برای افراد دارای اضافه وزن بوجود خواهد آمد. در نهایت اگر تمام این روش‌های برای درمان نوع دوم بیماری قند خون روی فرد جوابگو نباشد ، ممکن است برای کنترل قند خون وی ، تزریق انسولین تجویز گردد.

    #101828
    below
    مشارکت کننده

    مطالب بیشتری درباره دیابت و جلوگیری از آن برای شما ارسال می کنیم  ♥

    کم کالری ,رژیمی و حتی قابل استفاده افراد دیابتی مورد تایید انجمن دیابت

     

در حال نمایش 4 نوشته (از کل 4)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.