رژیم غذایی در بیماران پرکاری تیروئید

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #90346
    m.adibian
    مشارکت کننده

    در بیماران پرکار تیروئید (بیماری گریو) سوخت و ساز کلسیم تغییر می کند و این افراد بیشتر در معرض پوکی استخوان (استئوپروز) قرار دارند. بنابراین مصرف مکمل کلسیم زیر نظر متخصص میتواند مفید باشد.

    با توجه به افزایش نیاز به ویتامین‌ها، استفاده از مکمل ویتامین C، ویتامین B کمپلکس خصوصاً ویتامین‌های B1، B2 و B12 همراه رژیم غذایی بسیار مفید می‌باشد. به طور کلی استفاده از مولتی‌ویتامین و مولتی‌مینرال توصیه می‌شود.

    منابع غذایی ویتامین های نامبرده: انبه، مرکبات، کیوی، شیر و فراورده‌های آن، سبزیجات سبزرنگ، جوانهٔ حبوبات و ماهی.

    به نظر می‌آید مقادیر زیاد ویتامین A باعث مهار عملکرد غدهٔ تیروئید و بهبود علائم بیماری گریو می‌شود.

    مکمل ویتامین C نیز برای بهبود علائم و شرایط متابولیکی مفید است. اثر دریافت غیرضروری ویتامین‌ها در بدن مانند اثر دارو، خواهدبود و می‌تواند اثرات جانبی متعددی بر سلامت فرد داشته‌باشد.

    استفاده از گواتروژن هاي طبیعی به منظور کاهش عملکرد غده ي تیروئید :

    منابع عمده ي گواتروژن ها عبارت اند از: سبزیجات خانواده ي کلم ، (از قبیل کلم، گل کلم، کلم قمري، کلم بروکلی و بروکسل) اسفناج ، شلغم ، گلابی ، هلو ، همچنین بادام زمینی و سویا .

    جالب است بدانید ترکیبات گواتروژن به دنبال حرات از بین می روند . فراموش نشود نسبت به دریافت توام گواتروژن هاي طبیعی با داروهاي ضد تیروئید باید کاملاً احتیاط نمود ، زیرا این ترکیبات می توانند باعث افزایش عوارض جانبی داروها شوند . پخت مواد غذایی فوق می تواند این اثرات را کاهش دهد.
    میزان کالری و ترکیب رژیم غذایی:
    •از آنجا که میزان انرژي مورد نیاز در این شرایط 60-50 درصد درصد افزایش می یابد، بیماران باید از رژیم پرکالري (حدود 40 کیلوکالري به ازاي هر کیلوگرم وزن بدن) استفاده نمایند.
    •بهتر است بیماران تعداد وعده هاي غذایی را افزایش دهند و در مقابل، از حجم هر وعده مقداري کم کنند. دریافت پروتئین نیز باید بین 1 – 1.75 گرم به ازاي هر کیلوگرم وزن بدن افزایش یابد.
    •گنجاندن تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و ترکیب غلات و حبوبات در رژیم غذایی براي تأمین نیاز پروتئینی توصیه می شود.
    •در شرایطی که فرد مشکل کلیوي یا قلبی خاصی نداشته باشد، مصرف روزانه ي 4-3 لیتر آب در روز توصیه می شود.

    اجتناب از مصرف مواد غذایی زیر:

    با توجه به اینکه ید باعث تشدید عملکرد غذه ی تیروئید می شود می بایستی از دریافت ید به مقدار زیاد اجتناب شود و همچنین دریافت برخی غذاهای دریایی ، علف ها و جلبک های دریایی که غنی از ید هستند پرهیز شود.

    مصرف تمامی غذاها و نوشیدنی های تحریک کننده مانند شکلات ، نوشیدنی های کافئین دار ، (مانند چای ، قهوه ، کولا) و همچنین کشیدن سیگار باید در این بیماران محدود شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.