سن شروع پوکی استخوان

در حال نمایش 14 نوشته (از کل 14)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #114251
    radan
    مشارکت کننده

    سن شروع پوکی استخوان را می دانید؟

    در سال های اخیر پوکی استخوان به عنوان یکی از شایع‌ترین مشکلات شهروندان به ویژه در زندگی شهرنشینی محسوب می‌شود.
    رحمان سوری دکترای تخصصی فیزیولوژی ورزشی و استاد دانشگاه تهران گفت: در سالهای اخیر پوکی استخوان به عنوان یکی از مشکلات شهروندان به ویژه در زندگی شهرنشینی محسوب می‌شود، که بعد از سن ۳۰ سالگی افزایش و از سن ۵۰ سالگی با سرعت بیشتری به اوج افزایش خود می‌رسد.

    وی در ادامه گفت: معمولا این روند به دلیل تغییر در تعداد و فعالیت برخی از سلول‌ها در بافت استخوانی و هورمون‌ها اتفاق می‌افتد.

    شیوع این بیماری در زنان بیش از مردان بوده که با تغییر در برخی از عوامل از جمله: کم تحرکی و فعالیت‌های استاندارد، کاهش وزن بدن در سنین جوانی تا کمتراز۴۰ کیلوگرم، رژیم غذایی نامناسب و کمبود ویتامین D، مصرف موادی نظیر نوشابه‌های گازدار که دارای مقادیر بالایی از اسید فسفریک هستند، تسریع می‌شود.

    وی در ادامه تصریح کرد: این روند در صورت پیشرفت منجر به کاهش تراکم و تخلل پذیری بیشتر در استخوان‌های بدن به ویژه استخوان‌های ران و لگن می‌باشد.

    پرداختن به ورزش‌هایی نظیر دویدن، کار با وزنه به همراه مصرف مقدار کافی پروتئین و کلسیم می‌تواند روند ایجاد و تداوم این عارضه را کم نموده و بر تراکم استخوانی بیافزاید.

    در صورت افزایش سن و بروز چنین عارضه‌ای امکان درمان به روش‌های معمول وجود ندارد و نیاز به درمان از طریق هورمون درمانی یا اقدامات جراحی افزوده می‌شود به همین دلیل بهتر است قبل از اتفاق چنین رویدادهایی از آن پیشگیری نمود زیرا جزو عوارض و بیماری‌هایی است که درمان آن بسیار کند و پرهزینه و با درصد بهبود نسبتا کمتری همراه است.

    سلامت سیمرغ

    #114253
    nashenas
    مشارکت کننده

    سنمون رفت بالا در هر صورت دچار پوکی استخوان میشیم؟

    #114254
    nashenas
    مشارکت کننده

    مصرف کلسیم میتونه جلوگیری کنه از این بیماری؟

    #114255
    vida samiee
    مدیر

    غذاي انسان بايد محتوي پروتئين‌ها و املاح كافي و ويتامين‌هاي لازم باشد تا روند پوكي استخوان كندتر شود. بهترين منبع كلسيم و پروتئين: شير، پنير، ماست و غذاهاي دريايي به ويژه ماهي است.

    كلسيم يكي از اجزاي سازنده استخوان است و غذاي روزانه هر فرد بالغ بايد حداقل حاوي 1000 تا 1200 ميلي‌گرم كلسيم باشد. البته اين مقدار نياز در زنان باردار، شيرده، يائسه، افراد مسن و بچه‌ها بيشتر بوده و بين 1500 تا 2000 ميلي‌گرم است.

    #114256
    vida samiee
    مدیر

    ورزش هم کمک بسیار زیادی برای جلوگیری از پوکی استخوان میکنه.

    #114257
    homa60
    مشارکت کننده

    افرادي كه از بعضي اختلالات هورموني مشخص رنج مي‌برند مثل پركاري تيروئيد و پاراتيروييد كم‌كاري غدد جنسي و بيماري كوشينگ در معرض ابتلاي بالاتري براي پوكي استخوان هستند

    #114258
    nashenas
    مشارکت کننده

    منم از یه دکتری شنیدم که اونایی که مشکل تیروئید دارند و قرص لئوتیروکسین مصرف میکنند بیشتر دچار پوکی استخوان میشند

    #114280
    asma
    مشارکت کننده

    خیلیا مشکل تیروئید دارن و قرص مصرف میکنن یعنی باید چیکار کرد پس؟

    #114283
    heidary
    مشارکت کننده

    هورمون تیروکسین و همتای آن یعنی لووتیروکسین به میزان متوسط و طبیعی برای سوخت و ساز استخوان مفید هستند، ولی وقتی از حد طبیعی بیشتر شوند، استخوان تخریب و پوک می‌شود. به همین دلیل بیماری پرکاری تیروئید حتما باید بخوبی و کامل درمان شود، زیرا در صورت درمان نشدن، زیادی هورمون‌های تیروئید موجب تخریب بسیاری از اندام‌ها از جمله استخوان‌ها می‌شوند

    #114284
    heidary
    مشارکت کننده

    مصرف کلسیم و ویتامین D به میزان کافی از کودکی تا پیری یکی از راه‌های بالا بردن تراکم استخوان است.

    #114285
    karimi
    مشارکت کننده

    قرص این ویتامین ها رو بخوریم کافیه آیا؟

    #114286
    radan
    مشارکت کننده

    مواد غذایی زیادی حاوی کلسیم و ویتامین d هستند. قرص هم در کنار اینها میتواند کمک باشد. بهتر است از پزشک تغذیه مشاوره بگیرید

    #114287
    vida samiee
    مدیر

    ویتامین Dاگر به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشد، هر قدر هم کلسیم در استخوان بماند، نمی‌توان از آن استفاده بهینه کرد.

    #115214
    x
    مشارکت کننده

    مصرف خودسرانه ویتامین d و کلسیم میتونه باعث تولید سم در بدن میشه. باید حتما تحت نظر پزشک باشه

در حال نمایش 14 نوشته (از کل 14)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.