علاقه شديد به مواد شيرين و افسردگي

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #93712
    siminsamavat
    مشارکت کننده

    بسياري از افراد وقتي احساس خوشايندي ندارند، به مصرف کربوهيدرات ها و مواد قندي روي مي آورند.

    آيا داشتن يک روز کاري بد و يا بروز کدورت بين شما و دوست تان يا همسرتان مي تواند شما را به سمت مغازه شيريني فروشي و يا خريد تنقلات شيرين و شکلات سوق دهد؟ آيا هر روز بعد از ظهر، به ويژه حوالي ساعت 4 ، مسافتي را رانندگي مي کنيد تا از فروشگاه مورد نظرتان مقداري شيريني و شکلات بخريد؟ و يا بعد از آمدن از سر کار، به سوي کابينت هاي آشپزخانه براي يافتن يک خوراکي شيرين حمله ور مي شويد؟

    اگر موارد بالا در شما صدق مي کند، بهتر است بدانيد که فقط شما اين گونه نيستيد. بسياري از افراد هنگام ناراحتي ، افسردگي و خستگي به مصرف کربوهيدرات ها به ويژه نان ، بيسکوييت هاي شيرين ، بستني و ديگر خوراکي هاي شيرين روي مي آورند.

    به گفته برخي از متخصصين تغذيه، اشتياق به مصرف کربوهيدرات ها بخشي از زندگي روزانه ي برخي افراد شده است و تحقيقاتي در زمينه ارتباط بين مصرف کربوهيدرات ها و حالات روحي- رواني افراد صورت گرفته است.

    مطالعات گذشته درباره ي مصرف کربوهيدرات ها و افسردگي نشان مي دهند که بين کاهش مقدار هورمون سروتونين (هورمون ضد افسردگي و آرامش دهنده) در بدن و علاقه به خوردن کربوهيدرات ها ارتباط مستقيمي وجود دارد. از مشخصه هاي کاهش اين هورمون، بروز افسردگي و نيز عدم تمرکز فکري است.

    البته برخي از متخصصين نيز در مورد ارتباط بين افسردگي و مصرف کربوهيدرات ها، دچار ترديد هستند.

    بررسي هاي متخصصين همچنين نشان مي دهد که اشتياق به خوراکي هاي شيرين، گاهي به دليل عادتي است که براي افراد در طي سال ها به وجود آمده و ترک آن مانند ترک هر عادت ديگري، سخت است.
    عوامل تاثير گذار در اشتياق به کربوهيدرات ها کدامند؟

    همانطور که در بالا گفته شد متخصصين معتقدند اشتياق به کربوهيدرات ها با کاهش مقدار هورمون سروتونين در بدن مرتبط است. بررسي هاي نشان مي دهد بسياري از افراد، هر روز در ساعات بين 3/30 تا 5 بعد از ظهر ، تمايل به مصرف کربوهيدرات دارند. به نظر مي رسد سنت قديمي مصرف چاي و قند (يا شيريني) هنگام عصر ، براي رفع نياز بدن به مواد قندي بوده است که يک پديده طبيعي عصبي- شيميايي است.

    در نقطه مقابل، گروه ديگري از پژوهشگران معتقدند ارتباطي بين حالات روحي و مصرف کربوهيدرات ها وجود ندارد و ممکن است به دليل خسارات مالي و يا ناکامي در فعاليت هاي روزمره، فرد غمگين و ناراحت باشد. به عبارتي ناراحتي شما منشاء خارجي داشته باشد و صرفا به علت کاهش هورمون سروتونين نباشد .علاوه بر اين ممکن است که يک علت خارجي، موجب کاهش سطح سروتونين خون گردد و به دنبال آن اشتياق به کربوهيدرات ها و مواد قندي در فرد بروز کند.
    اشتياق به مواد قندي در اثر عادت

    برخي شواهد حاکي از آن است که اشتياق به کربوهيدرات ها، شايد نوعي عادت غذايي باشد که قبلا در فرد به وجود آمده است؛ مثلا ممکن است خانمي اين عقيده را داشته باشد که عصبانيت، احساس معقولي نيست و مي بايست آن را به وسيله خوردن شيريني جات از بين برد، زيرا در کودکي يا خودش از چنين روشي استفاده مي کرده و يا والدين او سعي مي کردند با دادن خوراکي هاي شيرين ، وي را از ناراحتي درآورند.

    هم چنان که خيلي از افراد، دليل استفاده ي مکرر و زياد از مواد قندي را، رهايي از ضعف عمومي بيان مي کنند. ولي ذکر اين نکته مهم است که استفاده از مواد شيرين، اگرچه در کاهش ضعف بدن براي مدت کمتر از نيم ساعت مفيد است، ولي پس از آن به دليل ترشح انسولين، کاهش مجدد قند خون و ضعف بيشتر را به همراه خواهد داشت و در نهايت، باعث مصرف بيش از حد مواد قندي و دريافت زياد انرژي خواهد گرديد.
    ميل زياد به مواد قندي در اثر رژيم لاغري

    علاقه زياد به مصرف کربوهيدرات ها مي تواند در اثر رژيم هاي لاغري باشد.

    مطالعات گذشته نشان داده اند که افراد علاقمند به کربوهيدرات مي توانند کالري بيشتري دريافت کنند. آنها مي توانند نسبت به افراد عادي، روزانه بيش از 800 کيلوکالري غذاي بيشتر بخورند، در حالي که اغلب آنها دچار چاقي و اضافه وزن هستند و برخي از آنها توانسته اند با راهکارهايي مثل : افزايش فعاليت بدني ، کمتر غذاخوردن در وعده هاي اصلي غذايي و مصرف کربوهيدرات هاي کم چرب مانند ذرت بوداده، وزن خود را کنترل کنند.

    اما جالب است بدانيد برخي از افرادي که از رژيم هاي لاغري با مواد شيرين کم استفاده مي کنند، پس از مدتي به مصرف کربوهيدرات ها تمايل زيادي پيدا مي کنند، به ويژه آنهايي که از رژيم هاي پُر پروتئين و کم کربوهيدرات پيروي مي کنند (مثل رژيم اتکينز). اين يک پيغام طبيعي بدن است که نشان مي دهد بدنتان به کربوهيدرات بيشتري نياز دارد و يک ميل غير طبيعي محسوب نمي گردد.
    استفاده از مواد شيرين، روشي براي خوددرماني افسردگي

    به نظر مي رسد برخي افراد که حالت افسردگي کمي دارند، از روش خوددرماني به وسيله غذا استفاده مي کنند.

    محققين برخي زنان چاق را که علاقه زيادي به مصرف کربوهيدرات ها داشتند، مورد بررسي قرار دادند. در اين تحقيق به زنان گفته شد بين يک نوشيدني غني از پروتئين (مثل شير) و يک نوشيدني غني از کربوهيدرات (مثل نوشابه) ، يکي را انتخاب کنند.

    نتايج تحقيق نشان داد که وقتي زنان در بدترين حالات روحي قرار داشتند، نوشيدني کربوهيدراتي را بيشتر از نوشيدني پروتئيني انتخاب مي کردند. به علاوه نوشيدني حاوي مواد قندي، حالات روحي آنان را بهتر مي کرد.

    خوردن کربوهيدرات منجر به بهبود حالات روحي در افراد علاقمند به کربوهيدرات براي مدت 20 دقيقه مي گردد، زيرا با خوردن کربوهيدرات، بدن سروتونين بيشتري را مي سازد. سروتونين هورمون ضد افسردگي و نشاط آور است که وقتي شاد هستيد، در بدنتان ترشح مي شود. لذا مصرف کربوهيدرات مي تواند تلاشي براي رفع افسردگي محسوب شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.