مثل آب خوردن وزن کم کنید

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #115154
    heidary
    مشارکت کننده

    مثل آب خوردن وزن کم کنید
    اگر تا الان آن طور که باید، از وزنتان کم نشده، می توانید بعد از گذر از این خط پایان، یک بار دیگر برنامه را از ابتدا آغاز کنید. فقط یک نکته را فراموش نکنید و آن اینکه، مهم ترین نکته برای کاهش وزن، ممارست در ورزش و رعایت مداوم برنامه غذایی است.
    برترین ها: کارشناس علوم و صنایع غذایی این هفته بار برداشتن یک قدم دیگر به خط پایان می رسیم. اینجا آخر خط نیست اما خط پایان هفت هفته تلاش و ممارست برای کاهش و کنترل وزن است. منظورم این است که اگر تا الان آن طور که باید، از وزنتان کم نشده، می توانید بعد از گذر از این خط پایان، یک بار دیگر برنامه را از ابتدا آغاز کنید.

    اما قبل از آن، با این آخرین برنامه همراه باشید. مثل شب امتحان الان فرصت مرور نهایی روی برنامه غذایی و ورزش و جمع بندی کلی این هفت هفته است. فقط یک نکته را فراموش نکنید و آن اینکه، مهم ترین نکته برای کاهش وزن، ممارست در ورزش و رعایت مداوم برنامه غذایی است.

    مثل آب خوردن وزن کم کنید

    اول صبحانه

    اگر یادتان باشد، چند هفته پیش، یکی از برنامه ها، به طور خاص روی میزان و ضرورت خوردن صبحانه متمرکز شده بود. اگر هم باز یادتان باشد، دلیل این اصرار، تامین قند خون بدن و از طرفی جلوگیری از گرسنگی غیرعادی از فاصله صبحانه تا ناهار و جلوگیری از پرخوری بود. در آخرین برنامه، مروری به چند نوع صبحانه سالم داریم:

    *نوع معمولی: این برنامه، صبحانه اغلب ما ایرانی هاست. همان نان و پنیر، گوجه فرنگی یا گردو همراه با چای است. نکته مهم در این صبحانه «نخوردن چای شیرین»، مصرف حداقل میزان «نان» و مصرف کنترل شده پنیر، حداکثر به اندازه یک قوطی کبریت است.

    *نوع ویژه: این صبحانه شامل تخم مرغ آبز یا نیمرو، همراه با شیر گرم یا آبمیوه طبیعی است. این صبحانه معمولا زمانی تدارک دیده می شود که یا ما خیلی گرسنه ایم و یا روز تعطیلی است! اما این نوع صبحانه بهترین نوع صبحانه برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی لازم و البته سیری کامل تا زمان ناهار است. در این صبحانه نکته قابل توجه «نخوردن شیر همراه با شکر» و یا «نخوردن آبمیوه صنعتی» است.

    *نوع میوه ای: بعضی ترجیح می دهند از میوه طبیعی به عنوان صبحانه استفاده کنند. این نوع صبحانه هرچند خوب است اما باید در انتخاب نوع میوه مصرفی دقت کرد. مصرف همزمان موز و سیب و دیگر میوه های پرکالری، باعث افزایش وزن می شود. بنابراین بهتر است در انتخاب میوه دقت کرده و مثلا موز را همراه نارنگی و یا پرتقال نوش جان کنید.

    *نخوردن صبحانه: یکی از عوامل افزایش وزن، نخوردن یا کم خوردن صبحانه است. با نخوردن یا کم خوردن صبحانه، زودتر از زمان طبیعی مصرف میان وعده (مثلا ساعت 10 صبح) دچار گرسنگی کاذب می شویم. این مساله باعث هرزه خوراکی شده و همین، زمینه ساز بروز افزایش وزن می شود.

    دوم ناهار

    ناهار هم حکایت خودش را دارد؛ به ویژه اینکه اصلی ترین وعده بین وعده های غذایی است. درباره ناهار به این نکته ها دقت کنیم:

    *برنج: مصرف برنج را به حداقل برسانیم. برای تهیه برنج هم از کمترین مقدار روغن و نمک ممکن استفاده کنیم. برنج را آبکش نکنیم چون با آبکش کردن برنج ویتاماین های آن از بین می رود.

    بنابراین بهتر است به جای آبکش کردن و به خیال خودمان از بین رفتن نشاسته برنج که باعث چاقی می شود، میزان مصرف را کمتر کنیم. علاوه بر اینکه با آبکش کردن برنج، بیشتر ویتامین های آن از بین می رود تا نشاسته.

    *نان: مصرف نان بر برنج ارجح است. ترجیح بر این است که از انواع سبوس دار به جای آنهایی که سبوس نداشته و یا سبوس کمتری دارند، استافده کنیم. نان سنگک بالاترین میزان سبوس را در بین نان های سنتی دارد. اما باید میزان مصرف آن را کنترل کنیم. بسته به وزن، از یک تا سه کف دست نان کافی است.

    *انواع نوشیدنی های صنعتی: درباره این یکی زیاد توضیح نمی دهم؛ به این دلیل که ناگفته پیداست نوشیدن این نوع خوراکی ها با عث دریافت قند اضافی، انواع افزودنی های نامناسب و… می شود. بنابراین به جای این نوع نوشیدنی ها از آب و دوغ می توان استفاده کرد.

    *شورها و ترشی ها: خوردن این نوع چاشنی ها، هم باعث ورود نمک اضافی به بدن می شود و هم اشتها و خوردن بیش از اندازه را افزایش می دهد. علاوه بر اینکه مصرف انواع صنعتی این خوراکی ها، افزودنی های نامناسب غذایی وارد بدن می کند.

    این افزودنی ها زمینه ساز ابتلا به انواع بیماری ها از مشکلات گوارزشی تا انواع سرطان ها می شود. بنابراین بهتر است از مخلفت سالم مانند سبزی خوردن، ماست، سالاد و… استفاده کنیم.

    سوم شام

    بعضی معتقدند نخوردن شام، باعث کاهش وزن و لاغری می شود. این تفکر، درست نیست. حذف وعده شام توصیه نمی شود. بلکه به جای آن مصرف شام سبک توصیه می شود. این شام می تواند انواع غذاهای سبک مانند سوپ، آش (به غیر از آش رشته)، انواع سالاد همراه با یک تکه مرغ بخارپز، میوه و… را شامل شود. بهتر است شام حدود ساعت هفت تا هشت شب میل شود. بین زمان خوردن شام تا خواب حداقل باید سه تا چهار ساعت فاصله باشد تا کالری اضافی در بدن باقی نماند.

    چهارم میان وعده

    این میان وعده شامل دو بخش است؛ میان وعده صبح و عصر. زمان مناسب مصرف این میان وعده صبح ها بین ساعت 9 تا 10 صبح و بعد از ظهر بین ساعت پنج تا شش عصر است. بهترین میان وعده، مصرف انواع میوه، بیسکویت سبوس دار همراه شیر، انواع آجیل خام، توت و کشمش و… است.

    دویدن و دویدن

    مثل شش هفته گذشته، این هفته نیز ورزش ثابت روزانه پیاده روی است.

    اما پنج دقیقه به زمان آن اضافه می شود. به همین دلیل زمان از 35 دقیقه صبح و بعدازظهر، به 40 دقیقه صبح و بعدازظهر تبدیل می شود. برای ورزش های مکمل هم این ورزش ها پیشنهاد می شود:

    *شنا: ورزشی که هم باعث ایجاد آرامش و هم باعث کاهش وزن می شود. کنترل وزن با ورزش، باعث کاهش تدریجی وزن، بدون آسیب به پوست و شل شدن آن می شود. از طرفی شنا ورزشی هوازی بوده و به خوبی وزن را پایین می آورد.

    *ایروبیک: این ورزش نیز، ورزشی هوازی است این ورزش می تواند به خوبی چربی های اضافی تجمع یافته در نقاط مختلف بدن را از بین ببرد. البته این ورزش بیشتر برای افرادی پیشنهاد می شود که به لحاظ جسمانی توان انجام این ورزش ها را دارند.

    *دوچرخه سواری ثابت و متحرک: هوازی بودن این ورزش نیز یکی از ویژگی های مهم آن است. اما این ورزش نیز به افرادی پیشنهاد می شود که از نظر زانو مشکلی نداشته و بتوانند با دوچرخه معمولی یا دوچرخه ثابت، ورزش کنند.

    منبع:برترین ها

    #115592
    soheila.d
    مشارکت کننده

    چگونه مانع بازگشت وزن کم شده شویم؟

    سلامت نیوز: رژیم های غذایی سخت می تواند کمک کند در همان ابتدا وزن زیادی کم کنید، اما انجام دادن این رژیم ها برای مدت زمانی طولانی غیر ممکن است. اگر از چنین برنامه هایی برای کاهش وزن استفاده می کنید، در واقع خود را برای اضافه کردن مجدد وزن آماده می کنید.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، برخی از کسانی که رژیم می گیرند بعد از مدتی دوباره وزن اضافه میکنند، در هر کاری وقتی فرد عدم کار آمدی چیزی را ببیند دیگر به سراغش نمیرود، اما در مورد رژیم اکثر افراد بی نظمی خود را عامل بازگشت وزنشان می دانند. در واقع باید گفت مشکل از رژیم ها هم هست، بسیار از رژیم ها برای استفاده طولانی مدت و یا نگه داشتن وزن طراحی نشده اند. افراد معمولا یا درگیر کاهش وزن هستند و یا موفق به کاهش وزن شده اند و دوباره وزنشان بازگشته است. اما اگر به دنبال این هستید که بدانید چطور اکثر رژیم گیرنده ها وزن کم میکنند، فهمیدن آن کاری آسان است.

    رژیم های غذایی سخت می تواند کمک کند در همان ابتدا وزن زیادی کم کنید، اما انجام دادن این رژیم ها برای مدت زمانی طولانی غیر ممکن است. اگر از چنین برنامه هایی برای کاهش وزن استفاده می کنید، در واقع خود را برای اضافه کردن مجدد وزن آماده می کنید. چیزی که بیشتر مردم متوجه آن نمی شوند این است که پشت هر رژیم غذایی موفق کاهش آرام آرام کالری مصرفی وجود دارد. جامعه را رژیم های بی منطق فراگرفته است. تحقیقات نشان داده است رژیم هایی که بر اساس کاهش آرام کالری از برنامه هستند می توانند کاهش وزنی مدیریت شده و طولانی مدت را برای فرد به دنبال داشته باشند.

    بدون در نظر گرفتن برنامه ای که به آن عمل می کنید، اگر وزن کم میکنید به خاطر این است که کالری مصرفی بدن نسبت به آنچه دریافت میکنید بیشتر است.

    اگر میخواهید کاهش وزنی قابل تحمل داشته باشید باید برنامه ای متعادل شامل غذاهای سالم و غذاهایی که دوست دارید داشته باشید و به آرامی از کالری برنامه کم کنید. با این کار زمانی که به وزن ایده آل خود می رسید تنها کافیست برای ثابت نگه داشتن وزن مقداری بیشتر از آنچه در طول رژیم می خوردید کالری بگیرید. انجام این کار بسیار برای رژیم گیرنده ساده تر است.

    اگر نمی خواهید بعد از رسیدن به وزن مورد نظر دوباره وزن اضافه کنید—در طول برنامه غذایی خود را از غذاهایی که دوست دارید محروم نکنید. اگر کربوهیدرات دوست دارید در برنامه خود مقداری از نان های سبوس دار استفاده کنید، گاهی از فست فودها می توانید غذا تهیه کنید. برنامه غذایی باید واقع بینانه و انعطاف پذیر باشد تا بتواند تا دراز مدت جواب بدهد، در غیر این صورت وزنی که کم کردید بازمی گردد. مهمترین بخش این است که در طول روز غذاهایی با کالری کم و حجم بالا استفاده کنید تا سراسر روز پر باشید. وقتی در طولانی مدت موفق به کنترل غذا خوردن خود میشوید احساس خوب و رضایت از قدرت اراده ی خود خواهید داشت.

    اگر بتوانید در طول روز برای خود وعده های دلپذیری آماده کنید و فضای معده را با غذاهای کم کالری پر کنید کاهش وزن آسان تر نیز می شود. و اگر بتوانید در طول برنامه خود را همیشه راضی نگه دارید ثابت نگه داشتن وزن دیگر کاری بسیار ساده میشود چون برای ثابت ماندن وزن میزان کالری بیشتری استفاده می کنید.

    #115594
    nashenas
    مشارکت کننده

    برای چاق نشدن حتما از استرس پرهیز کنید

    #115595
    nashenas
    مشارکت کننده

    تحقیقی که اخیراً انجام شده است توضیح می‌دهد که چرا اضافه شدن وزن، به ویژه بعد از رژیم گرفتن متداول است. در این تحقیق، تعدادی موش چندین هفته تحت رژیم هیپوکالریک قرار داده شدند، سپس فاکتورهای متفاوت بیلوژیکی اندازه گیری شد، مشاهدات نشان می‌دهد که میزان کورتیکوسترن به تدریج افزایش می‌یابد؛ این هورمون، هورمون استرس است که مانع ادامه رژیم می‌شود و این یکی از عوامل اضافه شدن وزن است. در واقع، با پایان رژیم، موش‌هایی که میزان بالاتری کورتیکوسترن داشته اند، بیشتر از بقیۀ موش‌ها و بیشتر از قبل از رژیم رو به خوردن آوردند….
    بنابراین به نظر می‌رسد که بهتر است افرادی که رژیم دارند یا وارد فاز بعد از رژیم شده اند، برای مقابله با چاقی با استرس مبارزه کنند!

    تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

    #115596
    asma
    مشارکت کننده

    موادغذایی بعد از رژیم برای مبارزه با بازگشت وزن
    عملاً، برای افزایش ضریب اطمینان از حفظ وزن کم شده، بهتر است که به میزان کافی از پروتئین استفاده کرده و از قندهای سریع الجذب (شیرینی‌جات، حبه قند در چای یا قهوه، سودا… ) و خوراکی‌های دیگری که قند بالایی دارند (دسرهای شیرین، آرد سفید، غلات تصفیه شده، برنج سفید، سیب زمینی …)، اجتناب کنید و موادغذایی با قند پایین تر (جایگزین‌‌های شکر، آرد کامل، غلات کامل، برنج کامل، باسماتی، تایی، سبزیجات، حبوبات …) را در الویت قرار دهید.

    دقت کنید که غالباً قندهای سریع الجذب بدون اینکه ما متوجه باشیم در برخی محصولات آماده مثل انواع سس‌ها، غذاهای آماده و … وجود دارند، بنابراین بهتر است که خودتان در خانه و با مواد سالم آشپزی کنید.
    توجه داشته باشید که میزان مادۀ چربی که در آشپزی بعد از رژیم استفاده می‌کنید، باید بسیار محدود و مناسب بماند.

    گروه سیمرغ

    #115599
    heidary
    مشارکت کننده

    بهتره که در تمام طول زندگی تغذیۀ مناسبی داشته باشیم تا همیشه سلامت باشیم و لاغر باشیم

    #115610
    karimi
    مشارکت کننده

    متخصصان سلامت در مطالعه‌ای به بررسی نقش آهسته غذا خوردن در کاهش وزن پرداختند.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند ممکن است روش‌های متعددی را برای جذب میزان کمتری از کالری امتحان کنند اما متخصصان در یک بررسی جدید بر ارزیابی نقش آهسته غذا خوردن در کاهش وزن پرداختند.

    متخصصان بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از نزدیک به ۶۰ هزار نفر دریافتند اقداماتی چون آهسته غذا خوردن، خودداری از مصرف مواد خوراکی پس از وعده غذایی شام و خودداری از خوردن، دو ساعت پیش از خوابیدن با کاهش نرخ چاقی و کوچک‌تر شدن دور کمر مرتبط است.

    در این بررسی روی تعدادی از مبتلایان به دیابت نوع دو در ژاپن که در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ یک تا سه بار چک‌آپ سلامتی داشته‌اند، آزمایشاتی انجام شد. این افراد به پرسش‌هایی در مورد عادات غذا خوردن و خواب همچون سرعت غذا خوردن و مصرف مواد غذایی پیش از خوابیدن و پس از صرف شام پاسخ دادند.

    در شروع مطالعه بیش از نیمی از این افراد اظهار داشتند که با سرعت طبیعی غذا می‌خورند هرچند حدود یک سوم از آنان سریع غذا می‌خوردند.

    محققان در مقایسه انجام داده مشاهده کردند افرادی که با سرعت عادی غذا می‌خورند ۲۹ درصد نسبت به گروه دیگر کمتر احتمال دارد دچار چاقی شوند. همچنین افرادی که با سرعت پایین غذا می‌خورند ۴۲ درصد کمتر در معرض چاقی هستند.

    به گزارش مجله تایم، پیش از این محققان اظهار کرده بودند که سریع غذا خوردن در مقاومت انسولینی و گلوکز اختلال ایجاد می‌کند که بر متابولسیم و چربی سوزی تاثیر می‌گذارد.

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.