معایب و مزایای رژیم غذایی اتکینز

در حال نمایش 8 نوشته (از کل 8)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #114250
    vida samiee
    مدیر

    این رژیم دارای چهار بخش است. دوره بخش اول آن حداقل 14 روز به طول می‌انجامد و مشتمل است بر روزانه سه وعده غذای متداول و یا چهار الی پنج وعده غذای مختصرتر. مصرف متعادل گوشت، تخم‌مرغ، ماهی و انواع طیور و نیز مصرف چربی‌های خالص مثل روغن‌های گیاهی و روغن‌هایی که عرفاً آن‌ها را خیلی سالم و بهداشتی تلقی نمی‌کنند مثل کره یا سس مایونز مجاز می‌باشد (البته اوایل این طور بوده، اخیراً طرفداران آتکینز مصرف نامحدود چربی‌های اشباع شده و هیدروژنه را منع کرده‌اند.) فقط 20 گرم کربوهیدرات در روز مجاز است که معادل یک کاسه کوچک سالاد یا سبزیجات می‌شود. در لیست مواد ممنوعه این رژیم میوه، نان، مواد نشاسته‌ای، ماکارونی، حبوبات و حتی سبزیجات دارای نشاسته، محصولات لبنی (بجز پنیر و کره) آجیل و تخمه و هر دانه چرب دیگر به چشم می‌خورد. مصرف قهوه و کافئین نیز ممنوع است ولی ویتامین‌ها و مواد معدنی مجاز هستند.

    در دور دوم، به منظور کاهش بیشتر وزن، میزان مصرف کربوهیدرات‌ها اضافه شده است و شما می‌توانید روزانه تا 25 گرم کربوهیدرات مصرف کنید. همچنین می‌توانید کمی میوه- فقط توت از انواع مختلف- بخورید. بسته به پیشرفتتان در لاغر شدن موادی نظیر انواع آجیل و دانه‌های چرب که در دور اول ممنوع بودند، در دور دوم به میزان کم مجاز هستند. در دوره بعدی، که دوره پیش از نگهداری است، افزایش ده گرم مواد کربوهیدرات دیگر در هفته تا زمانی که احساس کنید دیگر وزنتان پایین‌تر نمی‌آید مجاز می‌باشد. مقدار کربوهیدراتی که بدین ترتیب در آخر کار مصرف می‌کنید باید در بقیه مدت عمرتان ثابت باقی بماند و بیشتر نشود. رقم مذکور نوعاً چیزی در حدود 40 الی 60 گرم می‌باشد.

    ورزش در کجای این رژیم می‌گنجد؟
    آتکینز روی اهمیت ورزش کردن خیلی تأکید دارد و حتی مدعی است که این رژیم انرژی زیادی در شما تولید می‌کند و لذا قادر خواهید بود بیشتر ورزش نماید. حقیقت مطلب این است که اگر شما نسبتاً سخت فعالیت کنید ملاحظه خواهید کرد که کمبود کربوهیدرات در این رژیم باعث شده که انرژی کافی نداشته باشید.

    مزایا
    تحقیقات نشان داده‌اند کسانی که با رژیم آتکینز وزن کم کرده‌اند، کلسترول و تری‌گلیسرید خونشان پایین آمده است. رژیم آتکینز رژیم کارسازی می‌باشد و اکثر کسانی که این رژیم را گرفته‌اند از کسانی که رژیم کم‌چرب گرفته‌اند بیشتر لاغر شده‌اند (هر چند که زودتر هم دوباره چاق شده‌اند) از لحاظ ایجاد انگیزه در فرد، لاغری بیشتر یک امتیاز است (ولی بیشتر وزنی که به این ترتیب از دست می‌رود ناشی از کاهش آب بدن است و این چیزی نیست که در تحلیل نهایی مورد نظر باشد) یکی دیگر از مزایای این رژیم این است که بسیاری از کسانی که آن را بکار برده‌اند می‌گویند دیگر مثل گذشته خیلی گرسنه نمی‌شوند. این حرف بی‌اساس نیست: پایه این رژیم بر مواد چربی و پروئین استوار شده و این مواد مدت زیادی زمان لازم دارند تا هضم و جذب بدن شوند، بنابراین طبیعی است که فرد چندان احساس گرسنگی نکند. علاوه بر آن کیتون هم اشتها را کاهش می‌دهد. این رژیم به عنوان یک رژیم کم کالری شناخته نمی‌شود ولی در بسیاری از مواد رژیم‌گیرنده را وا می‌دارد که کالری کمتری مصرف کند (هر چه نباشد قرار است که شما شیرینی، انواع نان‌های ترد، ماکارونی، برنج، نوشابه نخورید، پس تعجبی ندارد که کالری کمتری وارد بدنتان شود.) از این لحاظ رژیم آتکینز راه کم دردسری برای لاغر شدن است- به‌شرطی که به مدتی که لازم است تا برای شما نتیجه بدهد آن را رعایت کنید و پس از گرفتن نتیجه هم یک برنامه دائمی حفظ و نگهداری برای بقیه مدت عمرتان بریزید و طبق آن عمل نمایید.

    معایب
    با آن که میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید خون دراین رژیم بهبود پیدا می‌کند، ولی باز هم مجاز بودن مصرف چربی‌های اشباع شده جای نگرانی دارد. آیا آن چربی‌های اشباع شده اثرات ناشناخته‌ای که هنوز ما آن‌ها را نمی‌شناسیم در بلند مدت روی بدن می‌گذارند (در مطالعاتی هم که برای شناسایی اثرات یک رژیم روی رژیم‌گیرندگان صورت می‌گیرد معمولاً افراد مذکور بین 6 ماه تا یکسال تحت مراقبت قرار می‌گیرند؛ بعد از آن چه اتفاق می‌افتد؟) اخیراً سخنگوی شرکت آتکینز اعلام کرده که از رژیم منتسب به آن‌ها بد برداشت شده است: «درست است که در رژیم مورد توصیه ما مصرف مقدار زیادی چربی (در حدود 60 درصد از کل کالریهای وارده به بدن) مجاز است ولی یک سوم آن چربی‌ها باید از نوع اشباع شده باشد.» شاید این پیام به همه کسانی که رژیم آتکینز گرفته و می‌گیرند برسد، ولی تا این اتفاق بیفتد عجالتاً اغلب مردم رژیم آتکینز را ضیافت صرف استیک و تخم‌مرغ تلقی کرده‌اند که چنین برداشتی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. بسیاری از متخصصان بر این عقیده متفق‌القول هستند که برای سلامت قلب باید میزان مصرف چربی‌های اشباع شده و چربی‌های هیدروژنه را مطلقاً به حداقل رسانید. آتکینز از رژیم خود با این استدلال دفاع می‌کند که مطالعات ثابت کرده است کسانی که این رژیم را گرفته‌اند کلسترول و چربی خون (تری‌گلیسیرید) آن‌ها پایین آمده است ولی تا کنون تحقیقی صورت نگرفته که نشان دهد آیا بهبودی‌های مذکور در بلند مدت هم پابرجا می‌مانند یا نه. معدودی از گیرندگان این رژیم مشکل قلبی پیدا کردند، هر چند ثابت نشده که باعث و بانی مشکل آن‌ها رژیم آتکینز باشد. هیچکس به درستی نمی‌داند که آیا رژیم گرفتن طی مدتهای طولانی مضر است یا بی‌ضرر. (ناگفته نماند که بعضی‌ها هم این رژیم را با ایجاد سنگ کلیه مرتبط دانسته‌اند.)

    یکی دیگر از جنبه‌های بالقوه مسأله‌ساز این رژیم فقدان میوه‌ها و سبزیجات در آن است. هر چند ممنوعیت شدید مصرف این محصولات فقط به اوایل دوره این رژیم برمی‌گردد، با این وجود من با این مطلب مشکل دارم که چرا رژیم آتکینز متوجه اهمیت و ضرورت مصرف میوه و سبزی نیست، در حالی که علم و دانش به ما می‌گوید یک رژیم سرشار از میوه و سبزی در جلوگیری از ابتلا به انواع بیماریها نقشی اساسی و بنیادی دارد. به‌علاوه، اگر چه که خوردن موارد نشاسته‌ای (خصوصاً نوع تصفیه شده آن) مسلماً می‌تواند مضر باشد، ولی رژیم‌های سرشار از غلات و دانه‌های خوراکی عامل مهمی در پیشگیری از امراض محسوب می‌شوند و با سلامتی بیشتر انسان ارتباط دارند. در رژیم آتکینز برای جبران کمبود مواد فیبری استفاده از بعضی مکمل‌های مختلف توصیه می‌شود که به نظر نمی‌رسد این کار بهترین کار ممکن برای تأمین مواد سلولزی مورد نیاز باشد ولی به هر حال اگر شما می‌خواهید از این رژیم استفاده کنید بهتر است تمام کارهایی که توصیه شده است را انجام دهید.

    یک نکته مهم دیگر که درباره این رژیم قابل ذکر می‌باشد این است که سختگیری شدیدی که در مورد مصرف کربوهیدرات‌ها وجود دارد رسیدن سوخت کافی به بدن را مشکل می‌سازد مخصوصاً اگر فرد فعالیت زیادی داشته باشد. آخرین نکته هم این که خیلی از کسانی که این رژیم را گرفته‌اند شکوه داشتند که با افزایش مصرف کربوهیدرات‌ها تقریباً بلافاصله چاقی موضعی خصوصاً در ناحیه پشت پیدا کرده‌اند.

    #114276
    radan
    مشارکت کننده

    رییس انجمن علمی تغذیه ایران خاطرنشان کرد:« روش های مختلفی برای کاهش وزن بصورت حتی مستند وجود دارد که گه گاهی توسط افراد خاص یا گروه های خاصی ارائه می شود ولی این دلیل بر این نمی شود که حتما تمام این رژیم ها صحیح باشد چرا که این روش ها به طور مداوم در بین مقالات موجود و حتی سایت های موجود مورد گفت و گو و بحث و مقابله قرار می گیرند.» چاقی های موضعی خطرناک تر است

    #114277
    nashenas
    مشارکت کننده

    من تا حالا اسمش رو هم نشنیده بودم

    #114278
    vida samiee
    مدیر

    یکی از از رژیم هایی که تا مدت ها در ماهواره و سایت ها تبیلغ میشد رژیم اتکینز است. این رژیم محدودیت و دشواری زیادی برای ادامه دارد به دلیل اینکه پروتئین مصرفی در این رژیم بالا است و کربوهیدرات ها و چربی ها در برنامه غذایی فرد کاهش پیدا می کند.

    #114279
    vida samiee
    مدیر

    تجویز این مقدار چربی بویژه اسیدهای چرب اشباع در افرادی که این رژیم را میگیرند موجب ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی می شود.»

    #114288
    karimi
    مشارکت کننده

    رژیم های غیرمتعادلی که به آنها اشاره شد موجب فاصله رژیم از عادات و رفتار و علایق فرد می شود لذا رژیمی کوتاه مدت است یعنی فرد توان ادامه این رژیم ها را ندارد و سریعا از ادامه این رژیم پشیمان می شود

    #114289
    soheila.d
    مشارکت کننده

    گاهی اوقات این نوع رژیم ها را به توصیه دوستان یا افراد خانواده استفاده می کنیم غافل از اینکه رژیم کاهش وزن با در نظر گرفتن شرایط زندگی فرد، بیماری ها، ژنتیک و فعالیت های فیزیکی هر فردی با توجه به نوع بیماری متفاوته.

    #114290
    soheila.d
    مشارکت کننده

    رژیم های غیرمتعادل موجب فاصله رژیم از عادات و رفتار و علایق فرد می شود لذا رژیمی کوتاه مدت است یعنی فرد توان ادامه این رژیم ها را ندارد و سریعا از ادامه این رژیم پشیمان می شود

در حال نمایش 8 نوشته (از کل 8)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.