چگونه بارداری موجب پوکی استخوان می‌شود؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #94507
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    یک متخصص ارتوپدی گفت: در دوران بارداری چنانچه میزان کلسیم مناسب به بدن نرسد بی‌شک پوکی استخوان مادر باردار را تهدید خواهد کرد.

    دکتر سیدعبدالحسین مهدی‌نسب در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پوکی استخوان می‌تواند به طور موضعی در هر سنی رخ دهد ولی به طور عمومی از سن 35 تا 40 سالگی به تدریج تعادل بین ساخته شدن و تخریب طبیعی استخوان در بدن، در این سن به حداکثر می‌رسد و پس از آن استخوان‌سازی در بدن کاهش می‌یابد.

    وی ادامه داد: اگر خانم‌ها در دوران بارداری بنا به نظر متخصص زنان تحرک کافی داشته باشند و همچنین میزان کلسیم لازم به بدن آنها برسد، در این دوران دچار پوکی استخوان نخواهند شد.

    متخصص ارتوپدی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: چون جنین برای رشد نیاز به کلسیم دارد، بنابراین اگر مادر در این دوران مکمل کلسیم و شیر و لبنیات کافی مصرف نکند، طبیعی است که کلسیم موجود در مغز استخوان بدن او برای ساخت استخوان‌های جنین مصرف خواهد شد.

    مهدی‌نسب با بیان این‌که رژیم غذایی نامناسب دوره بارداری، مادر را در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهد، افزود: البته نباید از اهمیت دوره شیر دادن نیز غافل شد چرا که در صورت نداشتن تغذیه مناسب در این دوران نیز امکان ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد. مادر در دوران شیردادن روزانه به حداقل 1500 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد. یک لیوان شیر طبیعی حدود 400 تا 500 میلی گرم کلسیم دارد و بنابراین یک مادر در روز باید حداقل سه لیوان شیر مصرف کند، از لبنیات دیگر مانند ماست و پنیر نیز می‌توان استفاده کرد.

    عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: برخی سبزیجات، کلم بروکلی، هویچ و دانه‌هایی مانند مغز بادام نیز حاوی کلسیم هستند ولی بهترین منبع کلسیم همان شیر و مشتقات آن است. تغذیه مناسب، مصرف لبنیات به میزان کافی و کاهش مصرف گوشت قرمز از راه های پیشگیری و کنترل پوکی استخوان در افراد است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.